Belangrijk advies voor een krachtige Internationale WordPress website
Wil jij een internationale WordPress website opzetten? Dit is waar je op moet letten bij het opzetten van een multilanguage WordPress website.
Inhoud van dit artikel
Keuze voor één of meerdere domeinen?
Als eerste is het goed om te bepalen wat je wilt doen met de opzet van je website of websites. Kies je voor meerdere domeinen, of per taal een aparte map binnen 1 domein?
Meerdere domeinnamen
Als je ervoor kiest om meerdere domeinnamen te gebruiken, kan je elk land afzonderlijk bedienen. Je kan dus meerdere websites hebben met de domeinnamen: voorbeeldsite.nl, voorbeeldsite.de en voorbeeldsite.fr. Het grote voordeel van deze opzet, is dat je het publiek van elk land afzonderlijk kan aanspreken. Je kan per website rekening houden met de cultuur, de taal en aanbiedingen doen die gespecificeerd zijn voor bezoekers uit dat land.
Veel grote merken die zich willen differentiëren per land, hanteren deze opzet. Kijk bijvoorbeeld maar eens op starbucks.nl, starbucks.de en starbucks.fr
Het grootste voordeel van deze opzet is het benaderen van klanten op basis van nationale SEO. Als je via Google zoekt op starbucks, krijg je in elk land een hele andere uitkomst.
Als je zoekt vanuit Nederland, zullen .nl domeinen voorrang krijgen boven internationale domeinen als .com en .org. Maar al helemaal ten opzichte van andere landextensies. De zoekmachine weet namelijk precies voor wie de website bedoeld is.
Zie hieronder bijvoorbeeld de zoekresultaten van de term “starbucks” vanuit diverse landen. Elk zoekresultaat is compleet anders ingericht per land, en je ziet zelfs extra Google Maps resultaten terug voor exacte locatiebepaling van vestigingen van Starbucks.
Het opzetten van een internationale WordPress website met meerdere domeinen heeft dus vele voordelen:
- Direct benaderen van de doelgroep van een specifiek land
- Afzonderlijke content per website, gericht op de heersende cultuur in het land
- Beter scoren met de zoekterm binnen Google ten opzichte van andere domein extensies binnen het land waarin gezocht wordt
Je zou zeggen, alleen maar voordelen en de juiste doelgroep wordt geografisch getarget. Helaas kleven er ook enkele nadelen aan het hebben van meerdere domeinnamen:
- Elke website heeft zijn eigen autoriteit, Google indexeert elke website afzonderlijk. Zonder naar elkaar te linken wordt niet geprofiteerd van elkaars autoriteit.
- Meer websites betekent ook meer werk qua onderhoud en het verbeteren van functies als er geen rekening wordt gehouden met een technische structuur waarbij alle sites tegelijk kunnen worden geupdate.
- Het is een flinke investering in tijd, techniek en geld om verschillende landspecifieke domeinen te beheren, dat is bij één domein een stuk eenvoudiger.
Naast het registreren van de verschillende domeinnamen, moet ook rekening gehouden worden met de vraag waar de server staat waar de website is gehost. Als dat niet in het land is, waar de domein extensie van is (.nl, .de, enz.), kan dit ten koste gaan van de snelheid en daardoor op den duur minder goed gaan presteren in de zoekresultaten.
Content Delivery Network (CDN)
Gelukkig is het tegenwoordig steeds makkelijker om gebruik te maken van een Content Delivery Network (CDN). Als je een serieuze internationale WordPress website wilt opzetten is dit een must-have. Wat een CDN doet, is het aanbieden van de website via verschillende, voor de bezoeker, lokale servers. Dit zorgt ervoor dat een bezoeker altijd een optimaal presterende, snelle WordPress website op zijn scherm heeft en zorgt dus voor een prettige gebruikerservaring. Dit zorgt ervoor dat gebruikers langere tijd op de website doorbrengen en uiteindelijk zorgt dit voor een betere ranking in de zoekmachine resultaten. Het gebruik van een goede CDN is aan te raden voor zowel één sterke internationale WordPress website als een internationale website met meerdere domeinen. Taal is immers onafhankelijk van de locatie.
Één sterke internationale WordPress website
Niet alle grote merken kiezen ervoor om een afzonderlijk domein per land in te stellen. Zo heeft bijvoorbeeld McDonalds een domein: mcdonalds.com. Wanneer je de website bezoekt vanuit een bepaald land wordt je vervolgens doorgesluisd naar de pagina’s van dat land.
Een andere manier waarop bepaald kan worden op welk onderdeel van de website je terecht komt, is de taal waarin je je browser hebt geconfigureerd.
Er zijn vele voordelen aan één sterke internationale website:
- Herkenning: de gebruiker navigeert op één domein en één website
- Makkelijk switchen voor gebruikers die andere talen spreken dan de hoofdtaal van de website (als er een taalmenu aanwezig is)
- Een sterk domein wat voor een grotere domein autoriteit kan zorgen
- Slechts één keer domein en hosting kosten betalen
Als je gebruikers in verschillende landen wilt bereiken vanaf één domein is het wel belangrijk om een goede internationale domein extensie te kiezen. Bij voorkeur een .com of .net domein. Andere internationale domein extensies die veel gebruikt worden zijn .org (voor non-profit organisaties) en .co (officieel voor Colombia, maar internationaal veelgebruikt voor bedrijven).
Kies niet voor een land extensie, Google ziet dit immers als optimalisatie voor dat specifieke land. Ook het gebruik van een onbekende domein extensies die niet door veel bedrijven wordt gebruikt als .biz, .info, .ws, .name, etc. wordt afgeraden aangezien dit zorgt voor minder vertrouwen bij bezoekers.
Als je nu zeker weet dat het voor jouw internationale WordPress website beter is om gebruik te maken van slechts één sterk domein, dan kan je hier verder lezen.
Als je ervoor kiest om een internationale WordPress website met meerdere domeinen te gaan gebruiken is de volgende vraag:
Meerdere installaties of een WordPress Multisite installatie?
Ga je voor een installatie, of meerdere? Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten.
WordPress Multisite
Je kan ervoor kiezen om een zogenaamde multisite op te zetten: Dit geeft de mogelijkheid om meerdere domeinen te gebruiken maar tegelijk ook een centrale plek om de WordPress installatie, het thema en de verschillende plugins te managen.
De voordelen van een Multisite:
- Alle onderdelen zijn te benaderen vanuit één dashboard
- Elke losse website heeft zijn eigen gebruikers die alleen die website kunnen beheren
- Updates van alle WordPress onderdelen, het thema en de plugins zijn te installeren vanaf één plek
- De plugins worden direct geactiveerd voor alle onderliggende websites
- Geen extra licentiekosten voor thema en plugins per domein
Dit klinkt allemaal heel positief, maar er kleven ook nadelen aan het gebruik van een multisite.
Nadelen van een WordPress Multisite:
- Alle websites zijn afhankelijk van één hoofdinstallatie, als hier iets mee gebeurt heeft dit direct gevolgen voor alle websites. Als de website gehackt wordt of de server is niet meer te benaderen, dan zijn alle websites niet meer benaderbaar
- Sommige WordPress werken niet goed op Multisite-netwerken.
- De configuratie van de ene website kan invloed hebben op de andere websites in het Multisite-netwerk. Dit kan zorgen voor nadelige effecten op de performance van alle websites in het netwerk.
- Doordat alle websites aan elkaar zijn gekoppeld, is het lastig om deze later los te knippen en door te gaan als zelfstandige website.
Wij adviseren om ALLEEN gebruik te maken van een WordPress Multisite als alle websites bijna gelijk zijn qua content en technische opzet. Dus met name wanneer er slechts 1 thema wordt gebruikt en alle gebruikte plugins hetzelfde zijn.
In alle andere gevallen, of wanneer je verwacht dat de websites in de toekomst gaan verschillen, is het aan te raden om de internationale WordPress website onder te brengen in meerdere afzonderlijke WordPress installaties.
Meerdere afzonderlijke WordPress installaties.
Zoals je al gelezen hebt, brengen afzonderlijke WordPress installaties meer werk met zich mee. Toch kan in veel gevallen het updaten van de WordPress installaties, het thema en de verschillende plugins, centraal worden aangepakt.
Er zijn namelijk plugins waarmee je dit (gratis) kan uitvoeren. Twee voorbeelden hiervan zijn ManageWP of InfiniteWP. Hiermee kan je al je WordPress-websites vanuit één dashboard beheren en er zodoende voor zorgen dat alle technische onderdelen van je website up-to-date zijn. Uiteraard moet je de content voor elke website afzonderlijk invoeren.
Voordelen van deze opzet zijn:
- Gescheiden installaties en databases – minder gevaar van hackers
- Makkelijkere rolverdeling voor teamleden per land
- Ranking geoptimaliseerd voor het land met die domein extensie (.nl, .de, enz.)
Nadelen van afzonderlijke WordPress installaties:
- Licentiekosten voor thema en plugins per domein
Het grote nadeel van deze opzet is, dat elke website een afzonderlijke domein autoriteit heeft en dus niet van elkaars autoriteit profiteert, tenzij er naar elkaar wordt gelinkt. Het opbouwen van de autoriteit van een domein is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Hoe hoger je domein autoriteit, des te groter de kans dat jouw pagina op de website hoger rankt in Google. Een indicatie van je domein autoriteit kan je o.a. vinden bij MOZ of Ahrefs. Je kan hier tevens de geschatte domein autoriteit van je concurrenten zien om zo te bepalen waar er nog stappen te maken zijn.
Wanneer je verwacht dat het een tijd duurt voordat elk afzonderlijk domein gaat ranken, doordat je bijvoorbeeld niet heel veel kwalitatieve content plaatst, is het wellicht een beter idee om te kiezen voor één sterke internationale WordPress website.
Één sterke internationale WordPress website
Kies je voor één sterke internationale WordPress website op één domein? Dan heb je het voordeel dat je maar één WordPress installatie hebt en dus ook slechts één website om technisch en inhoudelijk te optimaliseren. Ook wordt er één domein opgebouwd als het gaat om autoriteit, dit kan zorgen voor betere prestaties in de zoekresultaten per land.
Voordelen van het opzetten van één sterke internationale WordPress website:
- Één centrale plek voor updates en onderhoud
- Geen dubbele licentiekosten voor thema en plugins
- Geen extra kosten voor meerdere domeinnamen
- Een taalwisselaar waarmee de gebruiker per pagina kan switchen naar een andere taal
- Vele gekoppelde pagina’s zijn goed voor zoekmachineoptimalisatie
Nadelen van één sterke internationale WordPress website:
- Benodigde vertaal plugins zijn meestal niet gratis.
- Loskoppelen van elke taal naar een aparte website is lastig
- In het begin zal het even wennen zijn om alle talen in een installatie te hebben. Het zal misschien wat rommelig ogen en je moet wennen aan de manier van werken.
Conclusie
In de meeste gevallen is het makkelijker, goedkoper en efficiënter om één sterke internationale WordPress op te zetten in plaats van meerdere domeinen. Als je gebruikers in verschillende landen wilt bereiken is het wel belangrijk om een goede internationale domein extensie te kiezen. Bij voorkeur een .com of .net domein.
Wil je meer lezen over hoe Webconstructions Delft een sterke internationale WordPress website opzet in meerdere talen? Bekijk dan onze pagina meertalige WordPress website.