E-A-T en SEO: content maken die Google wil
Je hebt de laatste tijd mogelijk gehoord van de term: “E-A-T”. Google heeft een tijdje geleden een cruciale beveiligingsupdate (ook bekend als de medic-update) doorgevoerd, die als een van de belangrijkste beveiligingsupdates wordt beschouwd. Sindsdien is “E-A-T” uitgegroeid tot een buzzword binnen SEO land.
Wat is “E-A-T” en SEO?
In het verleden was het makkelijk om in Google te ranken. Wat kennis over hoe het web werkt was al voldoende om jezelf bovenaan in Google te krijgen. Die tijd is echter voorbij door de evolutie van technologie. Als je tegenwoordig goed wilt scoren binnen Google, moet je je website voeden met de beste expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (Expertise, Authority and Trustworthiness) – dat is waar E-A-T voor staat!
Vandaag zal ik de drie pijlers van E-A-T bespreken en enkele belangrijke tips delen die zullen helpen om E-A-T in je website op te nemen om jezelf in jouw branche onder de aandacht te brengen.
Inhoud van dit artikel
E-A-T Achtergrond
Voordat deze update door Google werd opgenomen, maakten veel gezondheids- en medische websites meer gebruik van E-A-T dan anderen. Daarom noemde de bekende zoekmachine marketing journalist Barry Schwartz dit de medic-update.
Waar deze update veel medische en gezondheidsgerelateerde websites heeft gerangschikt, deed het hetzelfde voor vele andere die kunnen worden gecategoriseerd onder YMYL-sites.
Wat is YMYL ?
YMYL – Your Money or Your Life – beoordeelt websites op kwaliteit. Google richt zich op het leveren van de meest relevante en correcte informatie om hun kwaliteit te behouden. Sommige zoekopdrachten kunnen het welzijn van de zoeker negatief beïnvloeden en kunnen effect hebben op de emoties, gezondheid of het geld van de gebruiker.
Als er ernstige zorgen bestaan over de kwaliteit van leven door de gegeven informatie, zal Google de informatie verbergen die iemand ongelukkig kan maken, schadelijk kan zijn voor de gezondheid of een potentiële bedreiging vormt voor de financiën. Google wil links aanbevelen naar pagina’s met een hoog niveau van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid – volgens de drie pijlers van E-A-T.
Daarnaast beschermt Google de zoekers door het verbergen van websites die content leveren van lage kwaliteit die mogelijk schadelijk voor de bezoekers kunnen zijn.
Als jij een bedrijf runt die te maken heeft met emoties, gezondheid en rijkdom van jouw klanten, dan zal E-A-T je helpen om het welzijn van jouw klanten te behouden.
Google Search Quality Evaluator Guidelines
E-A-T en YMYL zijn termen die werden benoemd in een essentieel Google-document, bekend als de Google Search Quality Evaluator Guidelines. Google heeft deze richtlijnen een tijd geleden vrijgegeven en dit onthulde Google’s perspectief om een website als informatie van lage of van hoge kwaliteit te classificeren.
Dit artikel: 30+ belangrijke punten uit de Richtlijnen voor zoek kwaliteit van Google – geeft een volledig inzicht in de noodzaak om deze richtlijnen serieus te nemen als SEO specialist.
Google heeft dit document geschreven voor zijn menselijke beoordelingsteam, wiens verantwoordelijkheid het is om belangrijke zoekopdrachten uit te voeren en de best rankende websites te evalueren. Tienduizenden mensen maken deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van deze uitgebreide taken om de effectiviteit van Google’s algoritmen in het oog te houden bij het herkennen van kwaliteitsniveau.
Deze ranking algoritmen worden verbeterd en verbeterd door de Google Engineers op basis van de bevindingen van het kwaliteits-classificatie team. De regelmatige updates door Google geven aan dat het de ranking algoritmen continu verbetert.
De Google update volgens de Quality guidelines
De wil van Google om de zoekresultaten te tonen naar de aangegeven richtlijnen heeft er voor gezorgd dat er een update is uitgevoerd die van grote invloed is. Vóór die update moesten de kwaliteitsbeoordelaars alleen de E-A-T van de WEBSITE evalueren. Na de update kregen de kwaliteitsbeoordelaars als extra taak om ook de E-A-T van de MAKER te evalueren. Deze update was groots.
Google heeft er veel belang bij om meer te weten te komen over de inhoud van de pagina, evenals de hoofdauteur van de pagina. Google’s strikte evaluatie over de content en de auteur neemt met name toe als het onderwerp YMYL is.
Dus waar we eerst de E-A-T van de website aan het bouwen waren, moeten we nu ook de E-A-T van de auteur opbouwen om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren en de website op Google te ranken.
Er zijn veel manieren om dit te doen, er zou bijvoorbeeld een extra kader kunnen worden getoond wat informatie over de auteur bevat, de gegevens van de auteur zouden in een gestructureerd formaat kunnen worden gepresenteerd, of een link naar het externe profiel van de auteur kan worden bijgevoegd. Hieronder is een voorbeeld van een goed auteursprofiel beoordeelt door de Google kwaliteitsbeoordelaars.
In het bovenstaande voorbeeld is duidelijk weergegeven wie de inhoud heeft geschreven en wat zijn verantwoordelijkheden zijn. De algoritmen van Google zijn zo intelligent dat ze de getoonde informatie kunnen verbinden met het profiel van de auteur op andere websites. Dit geeft aan hoe belangrijk dit gegeven is binnen E-A-T.
Het is dus essentieel om te begrijpen wat Google precies zegt over E-A-T. Laten we inhoudelijk kijken naar deze 3 pijlers.
Expertise
Volgens het Van Dale Woordenboek is een expert iemand die deskundig onderzoek doet of deskundig is op een bepaald vakgebied. Hoewel deze definitie goed is, is het niet de enige parameter waaraan moet worden voldaan om veel verkeer op jouw website vanuit Google te krijgen.
Je moet een manier zien te vinden om meer en meer mensen te betrekken door kennis en vaardigheid over het onderwerp te communiceren. Het is niet alleen de informatie die het publiek wil. Je bouwt als het goed is ook een gezonde interactie op tussen het publiek en je content.
Als je Google de vraag stelt “Hoe kan mijn site zijn positie verbeteren?”, lijken de meeste mensen antwoorden te geven als “Maak geweldige inhoud waar jouw publiek van houdt.” Dit is het eenvoudigste antwoord op de vraag.
Hoe kun je dan deskundige inhoud creëren? Het antwoord op deze vraag is complex, maar de volgende tips kunnen je hierbij helpen:
- Volg de interesse van jouw publiek. Zoek eerst uit wat ze zoeken en probeer ze vervolgens te faciliteren met hun gewenste inhoud. Het enige dat je hoeft te doen, is om de zoekwoorden te onderzoeken die vaak door jouw publiek worden gebruikt.
- Probeer ook te begrijpen wat de zoekintentie achter de zoekwoorden is
- Het is essentieel om te begrijpen dat in welk stadium deze zoekers staan. Zijn ze ofwel consumenten van de door jouw geleverde diensten of alleen geïnteresseerd in jouw vakgebied?
Bij het opstellen van content kunnen deze verschillende zoekers worden benaderd. Voor zoekers die nieuw zijn is het belangrijk om geen vakjargon te gebruiken en duidelijke voorbeelden te geven bij de informatie. Wanneer een zoeker juist meer de diepte in wil, kan je deze ook geven door kwalitatief rijke informatie te verstrekken.
- De inhoud moet volledig zijn en alle relevante aspecten omvatten, maar zo eenvoudig mogelijk geformuleerd zijn. De tekstopmaak moet aantrekkelijk zijn, inclusief visuele content, audio of video’s.
- Na het lezen van de content heeft de lezer misschien wat vragen in zijn hoofd. Je moet bereid zijn om deze te beantwoorden binnen de content. Al het relevante materiaal moet met elkaar verbonden zijn, zodat alle bezoekers begrijpen waar het om gaat zonder hier en daar af te dwalen.
Autoriteit
Je bent een expert, het klinkt goed. Maar dit is nog maar het begin van je reis. Als jouw inhoud wordt gedeeld als informatiebron of wordt geciteerd door andere experts, en jouw naam wordt een handelsmerk van jouw relevante onderwerp, dan ben je meer dan een expert – je wordt een autoriteit in jouw vakgebied.
Hier zijn enkele nuttige onderdelen die je gezaghebbend kunnen maken terwijl Google jouw autoriteit beoordeelt.
- Jouw content moet links bevatten naar de websites die relevant zijn voor jouw inhoud en autoriteit bevatten. Op die manier ziet Google dat jouw content verwijst naar andere rijke content en zo ook jouw content goed kan beoordelen.
Opmerking: als je je bezighoudt met relevante links, richt je dan op degenen die al een autoriteit in jouw branche zijn. Op deze manier wil je ook zelf doorverwezen worden door anderen die al een autoriteit zijn, dit zijn de meest gunstige backlinks die je kan krijgen: door andere autoritaire websites.
- Wanneer een gezaghebbende website je vermeldt in de inhoud, voegt het volgens Google uiteindelijk iets toe aan je autoriteit. Dus je moet rijke content produceren om vermeldingen te krijgen door andere websites.
- De autoriteit van een website kan worden berekend met behulp van de Moz Domain Authority Score. Zo kun je snel een idee krijgen van wie er nog meer naar jouw website linkt en waar je precies in de markt staat.
- De Majestic Trust Ratio Score is een ander criterium voor de beoordeling van de autoriteit van de website. Hoezeer de Trust Ratio Score ook dichter bij de 1.0 komt, je bent op de goede weg.
- Ook bij het tonen van jouw autoriteit speelt social media een belangrijke rol. Als er binnen sociale media content van jouw website wordt gedeeld, is dit ook een goede indicator van jouw groeiende autoriteit.
- Het is niet alleen voor SEO-autoriteit waarvoor je jouw merk wilt laten groeien, er kunnen veel andere redenen zijn. Als jouw merk wordt getoond bij enorm veel zoekopdrachten, is dit zeer goed. Als de zoekers jouw merknaam tegen komen bij verschillende relevante zoekwoorden, straalt dit ook autoriteit uit.
- De Wikipedia-pagina voor jouw merk, voor de mensen die in jouw bedrijf werken, of voor beiden is een indicatie van jouw autoriteit. Omdat Wikipedia-pagina’s alleen worden gegenereerd als een persoon of een merk door anderen sterk wordt herkend. De Google-beoordelaars nemen dit ook mee in hun kwalitatieve analyse.
Betrouwbaarheid
Nadat je een expert bent geworden en autoriteit hebt verworven, draait het allemaal om betrouwbaarheid. De expertise en autoriteit kunnen jouw positie verhogen, maar betrouwbaarheid kan jouw plaats op Google verzekeren.
Mogelijk ontvang je soms negatieve recensies over jouw bedrijf. Maar als je deze niet goed aanpakt, zul je niet succesvol zijn op Google. Jouw klanten moeten blij zijn en jouw diensten dragen bij aan hun humeur. Als men klachten heeft over jouw merk, moet je ervoor zorgen dat men zich serieus genomen voelt. Klachten over jouw merk moeten tot een minimum worden beperkt, omdat naast de slechte recensies ook de perceptie van jouw kwaliteit afneemt.
Positieve recensies kunnen op Trustpilot, Tripadvisor, Google Mijn Bedrijf, Facebook en vele andere platforms een positieve rol spelen. Google heeft in zijn richtlijnen vaak benoemd dat als je het goed doet voor de bron van je klanten, je het heel goed doet en dus wordt gezien als een betrouwbaar merk.
De betrouwbaarheid van de website kan op een aantal manieren worden bevorderd, zoals de volgende:
- Het moet heel gemakkelijk zijn om contact op te nemen met de eigenaar van de website.
- Je moet een bezoekadres voor jouw bedrijf hebben, zodat jouw bedrijf fysiek kan worden bezocht.
- Je moet algemene voorwaarden voor jouw bedrijf definiëren en die moeten ook gemakkelijk toegankelijk zijn voor de klanten. De voettekst is de beste en handigste plek om ze te tonen.
- De beveiliging van jouw domein is ook een sleutelfactor om je betrouwbaar te tonen. Het domein van jouw website moet dus veilig zijn. De SSL-beveiligingscertificaten, dwz HTTPS, moeten nauwkeurig worden geïmplementeerd. Google vindt het erg belangrijk om de beveiliging van invoergegevens van derden op jouw website te waarborgen en heeft zelfs aangekondigd om websites zonder SSL certificaat lager te tonen in de rankings.
- Als jouw merk online winkelen omvat, moet je een retour- en teruggavebeleid aanbieden, of je moet er in ieder geval glashelder over zijn.
- Je moet uitgebreide specificaties vermelden van de producten die je verkoopt en die op een intelligente manier tonen. Relevant veiligheidsadvies wordt op prijs gesteld als het gaat om de zorg voor jouw klanten.
- Het is een goed idee om de biografie van de auteur op te nemen bij een bericht, vooral als je enige vorm van kennis deelt. Het is daarbij goed om links toe te voegen om de autoriteit van de kennis te rechtvaardigen, evenals voor links naar contactgegevens van de auteur.
Samenvatting
Google is erg bezorgd over E-A-T op het moment dat er kennis wordt gedeeld over medische zaken, gezondheid of financiële onderwerpen. Je moet dus bewijzen dat je een expert bent in jouw verhaal, met autoriteit in jouw regio en betrouwbaarheid toont, die door Google wordt onderschreven.
Je moet voorkomen dat je onjuiste informatie toevoegt wanneer je je kennis deelt, vooral wanneer het gaat om het welzijn van een persoon. Het is normaal gesproken al vervelend als men verkeerd wordt ingelicht, maar als het op zulke onderwerpen aankomt, kan dit zorgen voor grote problemen voor de lezer. Google wil alleen inhoud aanbevelen die is gebaseerd op ware en wijze informatie.
E-A-T is een alomvattende aanpak voor de digitale marketing van jouw bedrijf. Het is het framework dat alle aspecten omvat die essentieel zijn voor SEO. De drie pijlers van E-A-T bieden een slimme manier om jouw pagina’s te laten ranken op google voor de meest gebruikte zoektermen in jouw branche.
Het kost tijd om deskundig te worden in het analyseren van de behoefte van jouw klanten, om een autoriteit te worden waar naar door anderen wordt verwezen en om betrouwbaar te zijn in jouw vakgebied, voordat iedereen zijn blinde vertrouwen in jou kan stellen. De criteria van E-A-T zelf geven aan dat het allemaal draait om continu blijven leren en de groei van een merk plaatsvindt door positieve beoordelingen op termijn.
Gefeliciteerd! Nu je alle drie de pijlers van E-A-T goed hebt begrepen en je hebt ze met succes geïmplementeerd, zal niemand je gemakkelijk van de top van de Google Rankings kunnen stoten.
Wil jij hulp bij het implementeren van E-A-T voor jouw bedrijf? Lees meer over SEO Delft, waarbij wij samen met jou een doelgericht plan kunnen opstellen om beter te scoren binnen Google.