Iedereen wil een vindbare website, een website die goed gevonden wordt op Google. Er zijn vele factoren die ervoor zorgen dat een webpagina goed scoort in de zoekresultaten. Je hebt vast wel eens de termen SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie voorbij horen komen. 

Om goed gevonden te worden moet zo wel naar de techniek als naar de inhoud van de pagina worden gekeken. Belangrijk is om doelgericht te werk te gaan. Wat zijn de zoektermen waarop deze pagina gevonden moet worden? 

Over zoekmachine optimalisatie valt heel veel te vertellen. Er zijn dikke boeken over geschreven. Gelukkig is WordPress standaard al heel zoekmachine vriendelijk, zeker ten opzichte van simpele website bouwers als Jimdo en Wix.

Hieronder is een samenvatting van wat wij er aan doen om een vindbare WordPress website te realiseren. In dit verhaal maken wij hierbij de opsplitsing tussen techniek en de inhoud van de pagina (content). Zodat zichtbaar is welke onderdelen wij oppakken bij het opzetten van de website, en waarin wij uw hulp nodig hebben.

Vindbare website door Google zoekmachineoptimalisatie

Techniek

Wordpress website op maat laten maken door Webconstructions Delft

Een geoptimaliseerd thema

Het thema aan dat wij gebruiken is modulair opgebouwd. Dat houdt in dat er verschillende blokken zijn met verschillende functionaliteiten. Voor al deze blokken is in de code aangegeven om wat voor type blok het gaat. Deze code is opgemaakt uit zogenaamde schema.org code.

Deze code helpt een zoekmachine om te begrijpen waar dit blokje overgaat. Dit zorgt ervoor dat Google de website beter kan indexeren en dat wordt beloond. Zodoende werkt het thema mee aan een beter vindbare website.

Daarnaast is dit thema ook slim. Het laad alleen de blokken die daadwerkelijk deze pagina worden gebruikt. Hierdoor is de laadtijd een stuk minder. Ook dit is weer een belangrijk ranking factor waar Google rekening mee houdt.

Een snelle website

Een belangrijke ranking factor voor Google is snelheid van een website. Google vind het belangrijk dat bezoekers van een website een prettige gebruikerservaring krijgen. Men houdt rekening met de laatste tijd van een pagina en wanneer deze laadtijd niet snel is, wordt het resultaat ook als minder belangrijk beschouwd. Het is dus van groot belang om een snelle website te hebben.

Zoals gezegd wordt er gebruik gemaakt van een slim thema dat alleen de blokken inlaad, die gebruikt worden op de huidige pagina. Dit komt de snelheid ten goede.

Naast een geoptimaliseerd thema worden ook extra technieken toegevoegd om de snelheid van de website te verhogen. Denk hierbij aan technieken als caching, fotocompressie, het samenvoegen van code en het verlaat laden van code. Lees hier meer over op onze pagina Snelle WordPress website.

Een snelle website is een vindbare website in Google

Vindbare website met Yoast SEO

Yoast SEO

Deze plugin is een begrip onder de WordPress kenners. Yoast SEO helpt gebruikers om hun content te optimaliseren voor zoekmachines. Er is bijvoorbeeld een contentanalyse die een aantal belangrijke factoren bijhoudt: zijn de zoekterm of zoektermen aanwezig op de juiste plekken? Wordt er goed gebruik gemaakt van koptekst (headers)? Wordt er gelinkt naar andere pagina’s?

Dit zijn zomaar een paar van de factoren die worden bekeken en een score geven aan de inhoud van de pagina, zodat je geholpen wordt om content op een juiste manier op te zetten en te structureren.

Ook biedt Yoast extra mogelijkheden zoals het optimaliseren van pagina’s en berichten voor social media kanalen als Facebook en Twitter. En daarnaast helpt Yoast je om je snippet, dat wil zeggen de tekst die je ziet in een zoekresultaat van Google, aan te passen zodat het resultaat nog aantrekkelijker is voor een bezoeker.

Content

Keyword onderzoek zorgt voor een vindbare website

Keyword analyse (zoektermen)

Het is belangrijk dat je voor ogen hebt met welke term of termen je gevonden wilt worden. Een goede key Word analyse is daarom belangrijk. Wil je op dezelfde term scoren als je concurrent? Dan is het belangrijk dat je meer waarde weet te bieden op jouw pagina en dat alle onderdelen van die pagina rekening houden met deze zoekterm.

Maar let op! Het is wel belangrijk dat een pagina leesbaar blijft voor een bezoeker. Vroeger was het zo dat je een pagina helemaal vol kon stoppen met de zoektermen waarop je gevonden wilde worden. In de loop van de jaren is Google echter steeds slimmer geworden. Je kan nu zelfs een penalty krijgen als je teveel strooit met een bepaalde zoekterm.

Google wil namelijk dat website redacteurs waarde bieden voor hun bezoekers. De website die het meeste waarde biedt voor een bepaalde zoekterm wordt beloond met een hogere ranking.

Waarde bieden met informatieve teksten en goede aanvullende afbeeldingen rondom de gekozen zoekterm(en) is daarom hetgeen dat je wilt doen. Hiermee houdt je de lezer geboeid en is de tijd die men spendeert op de webpagina en op de website als geheel langer. Ook dit is een factor die Google tegenwoordig meeneemt in het bepalen van de waarde van een webpagina.

Juist gebruik van Headers (koptekst)

Google let zeer nadrukkelijk op op het gebruik van headers bij het indexeren. Met deze headers kan je namelijk het belang van dit stuk tekst aangeven. Het is daarom belangrijk om slechts 1 H1 header te gebruiken: het hoofdonderwerp van die pagina. Vervolgens wordt er gekeken naar de H2 header, enzovoorts. Het gebruik van headers zorgt voor een duidelijke structuur voor de zoekmachine en komt de indexatie ten goede.

Keyword analyse (zoektermen)
Paginatitel voor een vindbare website

Paginatitel

De titel van een pagina is belangrijker dan mijn op het eerste oog denkt. Veel mensen met een WordPress website hebben als paginatitel voor de homepage de titel “homepage” of “home”. Als je zo’n pagina terug ziet in de zoekresultaten van Google, zie je dus ook de term “home” staan.

Dit is een gemiste kans: als je de titel van de pagina aanpast naar een titel waarop je gevonden wilt worden, weegt dit onderdeel mee in de zoekresultaten en ben je hierin dus ook vindbaar voor mensen die een zoekopdracht uitvoeren.

Meta informatie bij afbeeldingen

Als je precies weet op welke zoektermen je gevonden wilt worden is het ook raadzaam om de Meta informatie van je afbeeldingen hier op aan te passen. Elke afbeelding heeft een bestandsnaam die kan worden afgestemd op de zoekterm. naast de bestandsnaam heeft elke afbeelding ook een titel veld, een alttekst en een beschrijving. Het is goed om deze velden ook in te vullen met de zoekterm of een variatie daarvan. Zodoende wordt de zoekterm binnen de pagina versterkt en daarnaast geeft het ook de mogelijkheid om te worden gevonden in de afbeeldingsresulaten van Google.

Vindbare WordPress Website - vindbare wordpress website
Een vindbare WordPress website door meta informatie bij foto's
Vindbare website door het gebruik van lokale SEO in Delft

Lokale SEO

Deze zoekmachine optimalisatie is er speciaal op gericht om lokaal vindbaar te zijn. Dit houdt in dat men wanneer men zoekt vanaf een bepaalde locatie men vooral resultaten krijgt van bedrijven die lokaal gevestigd zijn.

Allereerst is het hierbij handig om te registreren bij Google My Business. Dit zorgt ervoor dat wanneer men zoekt op een bepaalde plaats naam bij de resultaten ook een Google Maps kaart wordt getoond met daarin bedrijven die voldoen aan de zoekterm.

Naast actieve registratie bij Google zijn er ook codes die ervoor zorgen dat de bedrijfslocatie ook goed te vinden is en daardoor dus automatisch meetelt voor de lokale SEO. Een vindbare website in de buurt.

Interne link structuur

Zoals reeds aangegeven is de tijd die men spendeert op een webpagina en website als geheel een ranking factoren voor Google. Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat een bezoeker makkelijk tussen informatie op verschillende webpagina’s kan navigeren en zodoende veel tijd op de website als geheel spendeert.

Dit is de reden waarom een website als Wikipedia goed scoort in de zoekresultaten van Google. Zou inleveren immers informatie en gerelateerde informatie aan binnen een webpagina.

Een goede linkstructuur is dus heel belangrijk. Maar om deze link structuur aan te brengen kan op den duur veel tijd kosten naarmate je website groeit in aantal pagina’s. Het kan daarom interessant zijn om interne links te automatiseren met een plugin als link juicer(link).

Dit betekent dat je een woord of een woord de combinatie aan een bepaalde pagina kan koppelen. Als die term dan gebruikt wordt binnen de content op een andere pagina kan automatisch gelinkt worden met de gekozen zoekterm.

Vindbare website door interne links

Start uw project

Van start met uw website? Natuurlijk wilt u eerst kennis maken.

Neem gerust contact op via telefoon of email en stel al uw vragen.