Op 0 in Google: Featured Snippet
Iedereen wil op 1 staan bij de Google resultaten, maar zou het niet nog beter zijn om daar weer boven te staan op positie 0? Dat kan! Met Google Adwords advertenties kan je betalen om op 1 te staan. Maar het kan ook gratis: Google biedt tegenwoordig “mensen vragen ook” blokken, de Knowledge Graph en een featured snippet.
Dit geeft meer mogelijkheden voor SEO-specialisten. Door een van deze blokken te scoren, wordt het resultaat dus helemaal bovenaan de resultaten getoond, zelfs boven nummer 1.
Uit onderzoek van Ahrefs blijkt, dat 70% van de featured snippets komen van de websites die op positie 2-10 in de zoekresultaten worden getoond. Het is dus een unieke manier om zelfs boven het eerste organische zoekresultaat uit te komen en positie 0 te pakken.
Het blijkt dat normaal gesproken het nummer 1 antwoord in de zoekresultaten 26% van de clicks naar hun website ontvangt. Wanneer er een featured snippet wordt getoond, is dit slechts 19,6%. Als jouw website dus een featured snippet scoort, pak je daarmee dus ook verkeer dat normaal gesproken naar je concurrent zou gaan.
Het ranken als featured snippet is dus bijzonder handig. Laten we eens bekijken wat een featured snippet precies is en hoe je deze kan scoren voor jouw website.
Inhoud van dit artikel
Andere bijzondere zoekresultaten
De featured snippet is dus een bijzonder zoekresultaat helemaal bovenaan in de zoekresultaten. Om geen misverstanden te laten bestaan, leg ik eerst uit welke bijzondere zoekresultaten geen featured snippet zijn.
Rich Answer (geen featured snippet)
Rich Answers (ook wel bekend als Instant Answers) zijn vragen die direct door Google worden beantwoord. Google ziet deze informatie als onderdeel van het publieke domein en biedt deze informatie daarom aan zonder dat er credits worden gegeven aan een website.
Deze antwoorden zijn korte, feitelijke antwoorden zoals:
“Hoe ver is de maan?” – 384.400 km.
Knowledge Graph (geen featured snippet)
Een Knowledge Graph geeft antwoorden weer in een carrousel bovenaan, maar meestal alleen aan de rechterkant.
Binnen de Knowledge Graph wordt uitgebreide informatie getoond met foto’s en extra informatie als recensies, website, routebeschrijving.
De informatie die getoond wordt in een Knowledge Graph gaat meestal over merken, bekende personen en organisaties.
Het tonen van jouw bedrijf op een aantrekkelijke manier is natuurlijk onderdeel van jouw lokale SEO strategie.
Rich Snippet (geen featured snippet)
Hier wordt ook het woord ‘snippet’ gebruikt, maar verder zijn deze zoekresultaten compleet anders.
Rich Snippets verrijken de standaard zoekresultaten met extra informatie. Deze informatie wordt door Google getoond omdat er gebruik gemaakt wordt van gestructureerde data van Schema.org.
Deze data toont onder andere ratings (sterren), beschikbaarheid van producten, prijsinformatie en foto’s.
Laten we nu kijken naar welke bijzondere zoekresultaten wel een featured snippet zijn, en welke typen er zijn.
Wat is precies een featured snippet?
Een featured snippet is een bijzonder zoekresultaat dat door Google bovenaan de zoekresultaten wordt getoond in een apart kader. Meestal geeft het antwoord op een vraag die de zoeker heeft gesteld in de zoekopdracht. Zelf vertaald Google de Featured Snippet als “samenvatting”.
De featured snippet toont een blok met informatie, net als de Rich Answers of the Knowledge Graph. Het grote verschil is echter, dat er wordt verwezen naar een website en dat er ook gelinkt wordt naar die website.
Het idee is, dat dit het leven van de gebruikers van Google makkelijker maakt: je ziet immers direct een samenvatting van de informatie die je zoekt, zonder dat je eerst verschillende websites hoeft door te lezen.
Welke typen featured snippet zijn er?
Paragraaf Featured Snippet
Dit is het meest voorkomende type featured snippet: de paragraaf. In enkele zinnen wordt antwoord gegeven op een gestelde vraag. Google haalt deze tekst uit een gedeelte van de pagina.
Meestal zie je dit soort featured snippet wanneer men een zoekopdracht ingeeft met vragen als:
- Hoe doe ik/hoe krijg ik…
- Who is…
- Waarom is..
- Wat is…
Genummerde Lijst Featured Snippet
Deze lijstjes geven meestal uitleg over hoe je bepaalde dingen aanpakt.
Ongenummerde Lijst Featured Snippet
Binnen ongenummerde lijsten worden opsommingen gegeven. Deze lijsten kunnen diverse zaken bevatten en kunnen daarom ook handig zijn om te scoren voor verschillende keywords.
Ongenummerde lijst featured snippets zie je vaak voor:
- Best of lijsten
- Functielijsten
- Geclassificeerde lijsten
Tabel Featured Snippet
Tabellen zijn populair om featured snippets te scoren. Google houdt ervan om te tonen waartoe zij in staat zijn. Ze nemen de inhoud van een tabel en creëren daar hun zelf opgemaakte tabellen en grafieken mee.
YouTube Featured Snippet
Google houdt van YouTube, ze zijn zelfs eigenaar van YouTube. Hierdoor kan Google ook YouTube video’s als featured snippet tonen. Het is daarom goed om naast je website, ook na te denken over video’s om jouw content te promoten. De beschrijving van jouw video’s helpen kunnen er voor zorgen dat je video wordt getoond in de featured snippets.
Gecombineerde Featured Snippet
Soms toont Google een gecombineerde featured snippet. Hierbij wordt een paragraaf van de ene website, gecombineerd met een foto of video van een andere website.
Hoe krijg je een featured snippet?
Google is degene die bepaalt welke featured snippet wordt getoond. Je hebt dan ook geen garanties dat jouw antwoord of samenvatting wordt getoond als featured snippet. Wel kan je Google helpen door jouw content zou gestructureerd en duidelijk mogelijk op te bouwen, zodat zij deze makkelijk kunnen indexeren en interpreteren.
Keyword research, gefocust op vragen
Vragen omtrent een keyword zorgen voor de beste input voor featured snippets.
Er zijn diverse betaalde tools als SEMrush en Ahrefs die je hierbij kunnen helpen.
Maar er zijn ook gratis alternatieven zoals Answer the Public.
Lees meer tips over het vinden van goede keywords in het artikel: de ultieme SEO strategie voor 2020.
Creëer content die is afgestemd op een bepaald keyword
Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat de meeste featured snippets 54-58 woorden bevatten. Het is daarom goed om korte paragrafen te maken die antwoord geven op bepaalde vragen in het kort. Een uitgebreidere omschrijving kan je in de rest van het artikel kwijt.
Zoals je hieronder kan zien hebben wij voor de website van Webconstructions Delft een featured snippet gescoord die antwoord geeft op een vraag. Die vraag is niet eens specifiek beantwoord, maar Google snapt de zoekintentie van de zoeker en toont daarom het bijbehorende resultaat in de featured snippet.
Juist gebruik van headers om Google te helpen
Het is belangrijk om je pagina’s goed te structureren zodat Google de pagina’s goed kan indexeren en interpreteren. Header gebruik is daarbij belangrijk.
Gebruik H2 en H3 titels voor vragen en bullet points. <p> tags voor de teksten en <ol>, <ul> en <li> tags voor lijsten.
De editor binnen WordPress helpt je hierbij.
Samenvatting
Google is een zoekmachine die kijkt naar de zoekintentie van de bezoeker.
Stelt de bezoeker een vraag?
Dan wil Google deze zo goed mogelijk beantwoorden.
Beantwoord jij die vraag het beste? Dan wordt jouw antwoord getoond als featured snippet.
Als je je content op die manier opbouwt rondom een keyword, zul je een grotere kans hebben om gevonden te worden als het gaat om vragen omtrent dit onderwerp.
Google is degene die bepaalt of de antwoorden worden getoond als featured snippet. Als jij jouw content presenteert op een manier die Google prettig vindt, is de kans groter dat jij de featured snippet scoort en zodoende beter zichtbaar bent dan je grootste concurrenten!
Wil je hulp bij het opzetten van een goede contentstrategie? Neem vrijblijvend contact op.