Wat is Google Ads?
Stel je wilt jouw bedrijf op het internet bekender maken, maar je weet niet goed hoe je dat moet doen. Een optie die je kan overwegen is het gebruik van Google Ads. Maar wat is Google Ads precies en hoe werkt het? In dit artikel geven we een overzicht van hoe Google Ads werkt.
Wat is Google Ads?
Google Ads (Voorheen Google Adwords) is een online advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven advertenties kunnen plaatsen op Google en op websites van partners van Google. Zo kan jouw bedrijf bijvoorbeeld advertenties laten zien wanneer iemand naar bepaalde zoekwoorden zoekt op Google. Deze advertenties krijg je te zien boven de normale zoekresultaten. Deze advertenties noemen we SEA (Search Engine Advertisements), waar normale zoekresultaten SEO (Search Engine Optimization) heten. Dit zijn de resultaten die bereikt worden door goede zoekmachine optimalisatie.
Hoe werkt Google Ads?
Wanneer je gebruik wilt maken van Google Ads, moet je een account aanmaken en een budget instellen voor je campagne. Vervolgens kies je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en stel je de tekst van je advertenties samen. Google bepaalt vervolgens hoe vaak en waar je advertenties getoond worden op basis van het bedrag dat je ervoor betaalt. Dit wordt bepaald door het zogeheten ‘bieding systeem’. Wanneer iemand naar één van de door jou gekozen zoekwoorden zoekt, wordt jouw advertentie getoond in de zoekresultaten. Hoe hoger je bod, hoe hoger jouw advertentie in de zoekresultaten zal verschijnen.
Google ads kosten
De kosten van Google Ads zijn gebaseerd op het biedingssysteem. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Dit wordt ook wel ‘pay-per-click’ genoemd. Hoe hoger je bod, hoe hoger de kans dat jouw advertentie getoond wordt en hoe meer je betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Je kunt ook kiezen voor het ‘cost-per-impression’-model, waarbij je betaalt voor elke keer dat je advertentie getoond wordt, ongeacht of iemand op de advertentie klikt of niet.
Hoe meet je de resultaten van je campagne?
Google biedt verschillende manieren om de resultaten van je Ads-campagne te meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je advertenties zijn getoond, hoe vaak er is geklikt op je advertenties en hoeveel bezoekers je website heeft gekregen. Door gebruik te maken van Google Analytics kan je de route van deze bezoekers verder afleggen op je website inzien.
Starten met Google Ads
Op de Google Ads pagina van Google, kan je direct aan de slag. Maak een Google Ads account aan, stel je budget in en laat Google Ads meer bezoekers naar je website lokken!