Berichten

Je hebt de laatste tijd mogelijk gehoord van de term: “E-A-T”. Google heeft een tijdje geleden een cruciale beveiligingsupdate (ook bekend als de medic-update) doorgevoerd, die als een van de belangrijkste beveiligingsupdates wordt beschouwd. Sindsdien is “E-A-T” uitgegroeid tot een buzzword binnen SEO land.

Wat is “E-A-T” en SEO?

In het verleden was het makkelijk om in Google te ranken. Wat kennis over hoe het web werkt was al voldoende om jezelf bovenaan in Google te krijgen. Die tijd is echter voorbij door de evolutie van technologie. Als je tegenwoordig goed wilt scoren binnen Google, moet je je website voeden met de beste expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (Expertise, Authority and Trustworthiness) – dat is waar E-A-T voor staat!

Vandaag zal ik de drie pijlers van E-A-T bespreken en enkele belangrijke tips delen die zullen helpen om E-A-T in je website op te nemen om jezelf in jouw branche onder de aandacht te brengen.

E-A-T Achtergrond

Voordat deze update door Google werd opgenomen, maakten veel gezondheids- en medische websites meer gebruik van E-A-T dan anderen. Daarom noemde de bekende zoekmachine marketing journalist Barry Schwartz dit de medic-update.

Waar deze update veel medische en gezondheidsgerelateerde websites heeft gerangschikt, deed het hetzelfde voor vele andere die kunnen worden gecategoriseerd onder YMYL-sites.

Wat is YMYL ?

YMYL – Your Money or Your Life – beoordeelt websites op kwaliteit. Google richt zich op het leveren van de meest relevante en correcte informatie om hun kwaliteit te behouden. Sommige zoekopdrachten kunnen het welzijn van de zoeker negatief beïnvloeden en kunnen effect hebben op de emoties, gezondheid of het geld van de gebruiker.

Als er ernstige zorgen bestaan over de kwaliteit van leven door de gegeven informatie, zal Google de informatie verbergen die iemand ongelukkig kan maken, schadelijk kan zijn voor de gezondheid of een potentiële bedreiging vormt voor de financiën. Google wil links aanbevelen naar pagina’s met een hoog niveau van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid – volgens de drie pijlers van E-A-T.

Daarnaast beschermt Google de zoekers door het verbergen van websites die content leveren van lage kwaliteit die mogelijk schadelijk voor de bezoekers kunnen zijn.

Als jij een bedrijf runt die te maken heeft met emoties, gezondheid en rijkdom van jouw klanten, dan zal E-A-T je helpen om het welzijn van jouw klanten te behouden. 

E-A-T en SEO - reputatie

Google Search Quality Evaluator Guidelines 

E-A-T en YMYL zijn termen die werden benoemd in een essentieel Google-document, bekend als de Google Search Quality Evaluator Guidelines. Google heeft deze richtlijnen een tijd geleden vrijgegeven en dit onthulde Google’s perspectief om een website als informatie van lage of van hoge kwaliteit te classificeren.

Dit artikel:  30+ belangrijke punten uit de Richtlijnen voor zoek kwaliteit van Google – geeft een volledig inzicht in de noodzaak om deze richtlijnen serieus te nemen als SEO specialist.

Google heeft dit document geschreven voor zijn menselijke beoordelingsteam, wiens verantwoordelijkheid het is om belangrijke zoekopdrachten uit te voeren en de best rankende websites te evalueren. Tienduizenden mensen maken deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van deze uitgebreide taken om de effectiviteit van Google’s algoritmen in het oog te houden bij het herkennen van kwaliteitsniveau.

Deze ranking algoritmen worden verbeterd en verbeterd door de Google Engineers op basis van de bevindingen van het kwaliteits-classificatie team. De regelmatige updates door Google geven aan dat het de ranking algoritmen continu verbetert.

De Google update volgens de Quality guidelines

De wil van Google om de zoekresultaten te tonen naar de aangegeven richtlijnen heeft er voor gezorgd dat er een update is uitgevoerd die van grote invloed is. Vóór die update moesten de kwaliteitsbeoordelaars alleen de E-A-T van de WEBSITE evalueren. Na de update kregen de kwaliteitsbeoordelaars als extra taak om ook de E-A-T van de MAKER te evalueren. Deze update was groots.

Google heeft er veel belang bij om meer te weten te komen over de inhoud van de pagina, evenals de hoofdauteur van de pagina. Google’s strikte evaluatie over de content en de auteur neemt met name toe als het onderwerp YMYL is.

Dus waar we eerst de E-A-T van de website aan het bouwen waren, moeten we nu ook de E-A-T van de auteur opbouwen om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren en de website op Google te ranken. 

Er zijn veel manieren om dit te doen, er zou bijvoorbeeld een extra kader kunnen worden getoond wat informatie over de auteur bevat, de gegevens van de auteur zouden in een gestructureerd formaat kunnen worden gepresenteerd, of een link naar het externe profiel van de auteur kan worden bijgevoegd. Hieronder is een voorbeeld van een goed auteursprofiel beoordeelt door de Google kwaliteitsbeoordelaars.

E-A-T en SEO: content maken die Google wil - E-A-T

In het bovenstaande voorbeeld is duidelijk weergegeven wie de inhoud heeft geschreven en wat zijn verantwoordelijkheden zijn. De algoritmen van Google zijn zo intelligent dat ze de getoonde informatie kunnen verbinden met het profiel van de auteur op andere websites. Dit geeft aan hoe belangrijk dit gegeven is binnen E-A-T.

Het is dus essentieel om te begrijpen wat Google precies zegt over E-A-T. Laten we inhoudelijk kijken naar deze 3 pijlers.

Expertise

Volgens het Van Dale Woordenboek is een expert iemand die deskundig onderzoek doet of deskundig is op een bepaald vakgebied. Hoewel deze definitie goed is, is het niet de enige parameter waaraan moet worden voldaan om veel verkeer op jouw website vanuit Google te krijgen.

Je moet een manier zien te vinden om meer en meer mensen te betrekken door kennis en vaardigheid over het onderwerp te communiceren. Het is niet alleen de informatie die het publiek wil. Je bouwt als het goed is ook een gezonde interactie op tussen het publiek en je content.

Als je Google de vraag stelt “Hoe kan mijn site zijn positie verbeteren?”, lijken de meeste mensen antwoorden te geven als “Maak geweldige inhoud waar jouw publiek van houdt.” Dit is het eenvoudigste antwoord op de vraag. 

Hoe kun je dan deskundige inhoud creëren? Het antwoord op deze vraag is complex, maar de volgende tips kunnen je hierbij helpen:

  1. Volg de interesse van jouw publiek. Zoek eerst uit wat ze zoeken en probeer ze vervolgens te faciliteren met hun gewenste inhoud. Het enige dat je hoeft te doen, is om de zoekwoorden te onderzoeken die vaak door jouw publiek worden gebruikt.
  2. Probeer ook te begrijpen wat de zoekintentie achter de zoekwoorden is
  3. Het is essentieel om te begrijpen dat in welk stadium deze zoekers staan. Zijn ze ofwel consumenten van de door jouw geleverde diensten of alleen geïnteresseerd in jouw vakgebied? 

Bij het opstellen van content kunnen deze verschillende zoekers worden benaderd. Voor zoekers die nieuw zijn is het belangrijk om geen vakjargon te gebruiken en duidelijke voorbeelden te geven bij de informatie. Wanneer een zoeker juist meer de diepte in wil, kan je deze ook geven door kwalitatief rijke informatie te verstrekken.

  1. De inhoud moet volledig zijn en alle relevante aspecten omvatten, maar zo eenvoudig mogelijk geformuleerd zijn. De tekstopmaak moet aantrekkelijk zijn, inclusief visuele content, audio of video’s.
  2. Na het lezen van de content heeft de lezer misschien wat vragen in zijn hoofd. Je moet bereid zijn om deze te beantwoorden binnen de content. Al het relevante materiaal moet met elkaar verbonden zijn, zodat alle bezoekers begrijpen waar het om gaat zonder hier en daar af te dwalen.

Autoriteit

Je bent een expert, het klinkt goed. Maar dit is nog maar het begin van je reis. Als jouw inhoud wordt gedeeld als informatiebron of wordt geciteerd door andere experts, en jouw naam wordt een handelsmerk van jouw relevante onderwerp, dan ben je meer dan een expert – je wordt een autoriteit in jouw vakgebied.

Hier zijn enkele nuttige onderdelen die je gezaghebbend kunnen maken terwijl Google jouw autoriteit beoordeelt.

  1. Jouw content moet links bevatten naar de websites die relevant zijn voor jouw inhoud en autoriteit bevatten. Op die manier ziet Google dat jouw content verwijst naar andere rijke content en zo ook jouw content goed kan beoordelen.

Opmerking: als je je bezighoudt met relevante links, richt je dan op degenen die al een autoriteit in jouw branche zijn. Op deze manier wil je ook zelf doorverwezen worden door anderen die al een autoriteit zijn, dit zijn de meest gunstige backlinks die je kan krijgen: door andere autoritaire websites.

  1. Wanneer een gezaghebbende website je vermeldt in de inhoud, voegt het volgens Google uiteindelijk iets toe aan je autoriteit. Dus je moet rijke content produceren om vermeldingen te krijgen door andere websites.
  2. De autoriteit van een website kan worden berekend met behulp van de Moz Domain Authority Score. Zo kun je snel een idee krijgen van wie er nog meer naar jouw website linkt en waar je precies in de markt staat.
  3. De Majestic Trust Ratio Score is een ander criterium voor de beoordeling van de autoriteit van de website. Hoezeer de Trust Ratio Score ook dichter bij de 1.0 komt, je bent op de goede weg.
  4. Ook bij het tonen van jouw autoriteit speelt social media een belangrijke rol. Als er binnen sociale media content van jouw website wordt gedeeld, is dit ook een goede indicator van jouw groeiende autoriteit.
  5. Het is niet alleen voor SEO-autoriteit waarvoor je jouw merk wilt laten groeien, er kunnen veel andere redenen zijn. Als jouw merk wordt getoond bij enorm veel zoekopdrachten, is dit zeer goed. Als de zoekers jouw merknaam tegen komen bij verschillende relevante zoekwoorden, straalt dit ook autoriteit uit.
  6. De Wikipedia-pagina voor jouw merk, voor de mensen die in jouw bedrijf werken, of voor beiden is een indicatie van jouw autoriteit. Omdat Wikipedia-pagina’s alleen worden gegenereerd als een persoon of een merk door anderen sterk wordt herkend. De Google-beoordelaars nemen dit ook mee in hun kwalitatieve analyse.

E-A-T en SEO - vertrouwen

Betrouwbaarheid

Nadat je een expert bent geworden en autoriteit hebt verworven, draait het allemaal om betrouwbaarheid. De expertise en autoriteit kunnen jouw positie verhogen, maar betrouwbaarheid kan jouw plaats op Google verzekeren.

Mogelijk ontvang je soms negatieve recensies over jouw bedrijf. Maar als je deze niet goed aanpakt, zul je niet succesvol zijn op Google. Jouw klanten moeten blij zijn en jouw diensten dragen bij aan hun humeur. Als men klachten heeft over jouw merk, moet je ervoor zorgen dat men zich serieus genomen voelt. Klachten over jouw merk moeten tot een minimum worden beperkt, omdat naast de slechte recensies ook de perceptie van jouw kwaliteit afneemt.

Positieve recensies kunnen op Trustpilot, Tripadvisor, Google Mijn Bedrijf, Facebook en vele andere platforms een positieve rol spelen. Google heeft in zijn richtlijnen vaak benoemd dat als je het goed doet voor de bron van je klanten, je het heel goed doet en dus wordt gezien als een betrouwbaar merk.

De betrouwbaarheid van de website kan op een aantal manieren worden bevorderd, zoals de volgende:

  • Het moet heel gemakkelijk zijn om contact op te nemen met de eigenaar van de website.
  • Je moet een bezoekadres voor jouw bedrijf hebben, zodat jouw bedrijf fysiek kan worden bezocht.
  • Je moet algemene voorwaarden voor jouw bedrijf definiëren en die moeten ook gemakkelijk toegankelijk zijn voor de klanten. De voettekst is de beste en handigste plek om ze te tonen.
  • De beveiliging van jouw domein is ook een sleutelfactor om je betrouwbaar te tonen. Het domein van jouw website moet dus veilig zijn. De SSL-beveiligingscertificaten, dwz HTTPS, moeten nauwkeurig worden geïmplementeerd. Google vindt het erg belangrijk om de beveiliging van invoergegevens van derden op jouw website te waarborgen en heeft zelfs aangekondigd om websites zonder SSL certificaat lager te tonen in de rankings.
  • Als jouw merk online winkelen omvat, moet je een retour- en teruggavebeleid aanbieden, of je moet er in ieder geval glashelder over zijn.
  • Je moet uitgebreide specificaties vermelden van de producten die je verkoopt en die op een intelligente manier tonen. Relevant veiligheidsadvies wordt op prijs gesteld als het gaat om de zorg voor jouw klanten.
  • Het is een goed idee om de biografie van de auteur op te nemen bij een bericht, vooral als je enige vorm van kennis deelt. Het is daarbij goed om links toe te voegen om de autoriteit van de kennis te rechtvaardigen, evenals voor links naar contactgegevens van de auteur.

Samenvatting

Google is erg bezorgd over E-A-T op het moment dat er kennis wordt gedeeld over medische zaken, gezondheid of financiële onderwerpen. Je moet dus bewijzen dat je een expert bent in jouw verhaal, met autoriteit in jouw regio en betrouwbaarheid toont, die door Google wordt onderschreven.

Je moet voorkomen dat je onjuiste informatie toevoegt wanneer je je kennis deelt, vooral wanneer het gaat om het welzijn van een persoon. Het is normaal gesproken al vervelend als men verkeerd wordt ingelicht, maar als het op zulke onderwerpen aankomt, kan dit zorgen voor grote problemen voor de lezer. Google wil alleen inhoud aanbevelen die is gebaseerd op ware en wijze informatie.

E-A-T is een alomvattende aanpak voor de digitale marketing van jouw bedrijf. Het is het framework dat alle aspecten omvat die essentieel zijn voor SEO. De drie pijlers van E-A-T bieden een slimme manier om jouw pagina’s te laten ranken op google voor de meest gebruikte zoektermen in jouw branche.

Het kost tijd om deskundig te worden in het analyseren van de behoefte van jouw klanten, om een ​​autoriteit te worden waar naar door anderen wordt verwezen en om betrouwbaar te zijn in jouw vakgebied, voordat iedereen zijn blinde vertrouwen in jou kan stellen. De criteria van E-A-T zelf geven aan dat het allemaal draait om continu blijven leren en de groei van een merk plaatsvindt door positieve beoordelingen op termijn.

Gefeliciteerd! Nu je alle drie de pijlers van E-A-T goed hebt begrepen en je hebt ze met succes geïmplementeerd, zal niemand je gemakkelijk van de top van de Google Rankings kunnen stoten.

Wil jij hulp bij het implementeren van E-A-T voor jouw bedrijf? Lees meer over SEO Delft, waarbij wij samen met jou een doelgericht plan kunnen opstellen om beter te scoren binnen Google.

Als je wilt scoren in jouw regio op Google, Apple Maps en andere lokale zoekmachines, is het verstandig om een goede lokale SEO strategie te hebben. In dit artikel gaan we in op alle onderdelen waarop jij beter kan scoren in jouw regio.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO of lokale zoekmachine optimalisatie, wellicht heb je hier wel eens van gehoord. Deze manier van zoekmachine optimalisatie is gericht op jouw vestigingsplaats of regio. Lokale SEO is er op gericht om juist mensen van dichtbij te trekken naar de website. Dit is met name handig voor kleine ondernemers die geen groot doelgebied hebben.

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 46% van de zoekopdrachten lokaal zijn? Toch blijkt dat veel ondernemers geen Google Mijn Bedrijf (Google My Business) account hebben, waarop zij hun lokale activiteiten promoten.

Lokale SEO - Een ongeclaimde Google Mijn Bedrijf listing, te herkennen aan de "Bent u eigenaar van dit bedrijf" link in het Knowledge Graph resultaat.

Een ongeclaimde Google Mijn Bedrijf listing, te herkennen aan de “Bent u eigenaar van dit bedrijf” link in het Knowledge Graph resultaat.

Als jij jouw bedrijf ook nog niet geclaimd hebt. Doe dit dan direct na het lezen van dit artikel.

Het hebben van een Google Mijn Bedrijf pagina is de eerste stap voor het opzetten van een goede vindbaarheid in jouw regio. Maar er zijn nog veel meer zaken waar je aan moet denken bij lokale SEO…

Hoe ziet lokale SEO eruit?

Als je een zoekopdracht intikt met de plaatsnaam of “in de buurt”, zie je meestal de volgende opbouw in de zoekresultaten:

Lokale SEO - Advertenties

Advertenties

Advertenties

Google heeft natuurlijk zelf ook een verdienmodel en verkoopt natuurlijk graag advertenties. Daarom worden bovenaan meestal maximaal 4 advertenties getoond. Dit is zowel op mobiel als op een PC.

Lokale SEO - Google Maps resultaat

Google Maps resultaat

Google Maps

Vervolgens toont Google zijn eigen product: Google Maps. Ook hier bestaat weer de mogelijkheid om te adverteren en zo bovenaan in de Google Maps resultaten te komen.

Lokale SEO - Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten

Hierna komen de ‘normale’ resultaten. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de mensen alleen op de eerste 3 zoekresultaten klikt. Het is dus heel belangrijk om hier hoog te scoren. Laten we eens nader bekijken waarop Google je website lokaal rankt.

Doe de mobiele check

Laten we starten met de basis. Veruit de meeste lokale zoekopdrachten komen vanaf mobiel. Het is daarom belangrijk dat je website Mobile friendly is. Dit kan je checken door naar Google’s mobiele testtool te gaan.

Lokale SEO - Mobile friendly score Webconstructions

Mobile friendly test score Webconstructions

Het is belangrijk dat je mobiele website snel en gebruiksvriendelijk is. Wil je je resultaten op je mobiele WordPress website verbeteren? Lees dan ons artikel met 15 tips voor een gebruiksvriendelijke mobiele WordPress website.

Op welke termen wil jij scoren met lokale SEO?

Het is belangrijk om doelgericht te werk te gaan. Op welke termen wil jij scoren voor je lokale bezoekers? Start met een keyword onderzoek.

Dit is vaak makkelijker dan je denkt. Denk logisch na over welke producten en diensten jij levert en waarop bezoekers zouden zoeken. Heb je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf in Rotterdam, dan zoeken de meeste mensen op termen als:

“loodgieter in rotterdam”
“nood loodgieter in rotterdam”
“verstopte afvoerreiniging in rotterdam”

Als je eenmaal weet wat de termen zijn waarop jij wilt scoren, dan kan je hierop de artikelen en pagina’s op je website aanpassen. Door relevante content te schrijven over de zoektermen waarop je gevonden wilt worden, zorg je ervoor dat Google deze termen automatisch aan jouw bedrijf gaat koppelen en dus ook gaat tonen in de zoekresultaten.

Als je meer inspiratie wilt over hoe je meer relevante content kan schrijven, raad ik je aan om eens het artikel “de ultieme SEO-strategie voor 2020” te lezen.

Hoe scoor je binnen Google Maps?

Google Maps haalt de meeste van zijn data uit Google Mijn Bedrijf. Hier kan de eigenaar van een bedrijf zijn eigen informatie delen. Het gaat hier om:

  • Naam van het bedrijf
  • Bedrijfslogo
  • NAW-gegevens
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Website
  • Servicegebied
  • Producten en Diensten
  • Introductietekst
  • Afspraak link
  • Labels (Tags)
  • Foto’s

Het invullen van deze gegevens geeft een compleet beeld van de organisatie. Ook helpt het om de informatie te tonen bovenaan de zoekresultaten in een kaart. Zie hier bijvoorbeeld het zoekresultaat van de zoekopdracht “webconstructions telefoonnummer”:

Lokale SEO - Telefoonnummer zoekopdracht

Telefoonnummer zoekopdracht

Na het invullen van je Google Mijn Bedrijf account, dient er een verificatie plaats te vinden. Dit kan via:

  1. Via de post: Google stuurt een brief met een verificatie code naar het opgegeven postadres.
  2. Via telefoon: Google stuurt een verificatie code naar het opgegeven telefoonnummer via SMS.
  3. Via email:  Een directe verificatie optie, die beschikbaar is als je dezelfde login gebruikt voor zowel Google Mijn Bedrijf als Google Search Console.

Na verificatie worden de aangepaste bedrijfsgegevens getoond bij de google maps listing en ook in de extra kaart als men op je bedrijfsnaam zoekt.

Naarmate de hoeveelheid aan relevante content stijgt op jouw website, is Google meer en meer geneigd om jouw bedrijf te tonen in de Google Maps zoekresultaten op een lokale zoekterm. Het kan zelfs zo zijn, dat jouw bedrijf als enige wordt getoond in een side card weergave zoals je hieronder ziet voor de term “wordpress website delft”

Lokale SEO - Google maps resultaat bovenaan

Google maps resultaat bovenaan

Lokale SEO - Google maps resultaat in een side card

Google maps resultaat in een side card

Lokale listings (Directories)

Wanneer je wil dat je bedrijf gevonden wordt, is het van belang om gevonden te worden in relevante directories. Dit zijn websites die lijsten genereren van soortgelijke bedrijven in jouw regio.

Te denken valt hierbij aan:

Let op dat je geen backlinks koopt! Google heeft aangegeven hier tegen op te treden met als gevaar dat je website een penalty krijgt en laag in de rankings terecht komt.

Belangrijk bij het vermelden van je bedrijfsgegevens binnen directories is ook consistentie. Uit een studie van MOZ blijkt dat 13% van de ranking van je website bestaat uit het hebben van juiste vermeldingen (citations) van je bedrijfsnaam en bedrijfsgegevens.

Lokale On-page SEO optimalisatie

Als je nog niet bekend bent met deze term: On-page SEO is het optimaliseren van je webpagina om zo goed mogelijk te scoren in Google. Voor lokale SEO zijn vele traditionele on-page SEO gebruiken ook van toepassing, zoals:

  • Keyword in je  H1
  • Keyword in de title tag
  • Keyword in de URL
  • Korte en duidelijke URL’s
  • Een krachtige meta descriptie op je pagina

Maar er zijn nog een aantal dingen van belang om lokaal goed te scoren, zoals het tonen van de NAW-gegevens van je bedrijf en het gebruik van relevante schema markup.

Ook zijn er verschillen om lokale SEO op te zetten, wanneer je verschillende vestigingen hebt.

Laten we hier eens naar kijken.

Website structuur opzetten om te ranken met lokale landing pages

Als je meerdere vestigingen hebt, is het een goed idee om voor elk van deze locaties een eigen landingspage te maken.

Ik raad de volgende structuur aan:

  • jouwwebsite.nl/amsterdam
  • jouwwebsite.nl/rotterdam
  • jouwwebsite.nl/utrecht

Een voorbeeld van een organisatie die dit goed doet is Profile. Als je zoekt op “banden” en je vult daarachter jouw locatie in, is er een grote kans dat je hen in de top 3 van de zoekresultaten terugziet.

Lokale SEO - Profile zoekresultaat

Banden Den Haag

Lokale SEO - Profile zoekresultaat

Banden Delft

Lokale SEO - Profile zoekresultaat

Banden Rotterdam

Je kan ook doorslaan in het toevoegen van plaatsnaam pagina’s. Het beste is om relevant te blijven en dus alleen plaatsnaam pagina’s te maken voor jouw vestigingen en de omliggende plaatsen.

Homepage optimaliseren

Voor de meeste bedrijven geldt, dat ze hun homepage optimaliseren rondom hun hoofdvestiging.

Om een voorbeeld te noemen: een bruidsfotograaf uit Leeuwarden zou zijn homepage moeten optimaliseren voor termen als “bruidsfotograaf Leeuwarden”, etc.

Wellicht denk je: “Maar ik doe shoots in heel Nederland, Europa, de hele wereld. Ik wil mijzelf niet alleen op Leeuwarden richten!”

Daar heb je een goed punt. Je zou hier de vestigingsplaats moeten weglaten en alleen optimaliseren voor “bruidsfotograaf” nietwaar? Zeker aangezien daar elke maand misschien wel 50 keer zoveel zoekverkeer op is.

Toch is dit een slecht idee.

“Waarom dan?” hoor ik je denken. Dit is omdat Google uiteindelijk toch locatie specifiek rankt.

Als je in Rotterdam zoekt op “bruidsfotograaf” en je zoekt op dezelfde term in Leeuwarden, krijg je hele andere resultaten te zien.

Om dit te illustreren toon ik nu de resultaten voor de term “wedding photographer” vanuit Londen en vanuit Los Angeles. (Ik heb een tool waarmee ik dit kan simuleren – Express VPN – hiermee kan je zelf je landlocatie bepalen om te surfen in een browser)

Lokale SEO - wedding photographer LA

wedding photographer LA

Lokale SEO - wedding photographer Londen

wedding photographer Londen

Zoals je ziet maakt het niet uit of je wel of niet een plaatsnaam in de zoekopdracht invult. Google toont toch de lokale zoekresultaten. Dit is omdat zij jouw locatie voor een groot gedeelte kunnen bepalen via GPS of ip-nummer. Omdat ze jouw locatie weten, tonen ze de zoekresultaten uit jouw regio.

Nu je dit weet, kan je dus het beste maar zo goed mogelijk gebruik maken van lokale SEO om jouw website te optimaliseren.

Optimalisatie van lokal landingspages

Het is belangrijk om verschillende locatie pagina’s te optimaliseren voor die individuele locatie.

Als je bijvoorbeeld een meubelzaak hebt in Gouda en Almere, is het goed om hiervoor aparte pagina’s op te zetten:

meubelzaak.nl/almere
meubelzaak.nl/gouda

Op elk van die pagina’s geef je specieke informatie over die betreffende vestiging:

  • NAW-gegevens
  • Openingstijden
  • Keywords die betrekking hebben op die vestiging

Schema Markup voor lokale SEO

Het is goed om Schema markup toe te voegen aan je pagina’s. Deze code ontwikkeld door de mensen achter schema.org, zorgt ervoor dat code op een website beter te begrijpen is door Google. Er zijn diverse typen schema’s zoals artikelen, producten, events maar dus ook lokale bedrijven (local businesses).

Dit klinkt vrij complex, maar door het gebruik van Google Structured Markup Helper, valt het opzetten van dergelijke code reuze mee. Als je een WordPress website hebt, zijn er diverse plugins die deze code ook voor je kunnen opzetten, zoals bijvoorbeeld de gratis Yoast SEO plugin.

Lokale Backlink strategie

Naast de eerder genoemde lokale listings, is het ook van belang om lokale backlinks te vergaren. Backlinks zijn nog steeds een grote ranking factor voor Google.

Relevantie van lokale backlinks

Lokale SEO - backlinks

Bron: MOZ

Uit een studie naar lokale zoekmachine ranking factoren van Moz blijkt dat voor de Google Maps resultaten (“local pack”) die als eerste worden getoond bij de zoekresultaten, dit voor 17% afhankelijk is van de backlinks naar een pagina. Voor organische resultaten (de resultaten die hieronder worden getoond) is dit zelfs 29%. Het mag duidelijk zijn dat backlinks een belangrijk onderdeel zijn van een lokale SEO strategie.

Hoe kom je aan lokale backlinks?

Er zijn diverse manieren om aan lokale backlinks te komen. Hieronder enkele ideeën:

  • Sluit je aan bij de meest actieve bedrijfsnetwerken die gerelateerd zijn aan jouw type bedrijf
  • Start een partnership met stichtingen, non-profit organisaties of scholen.
  • Houdt interviews met lokaal belangrijke figuren (bijvoorbeeld politici) en probeer dit in lokale kranten gepubliceerd te krijgen
  • Netwerk met lokale bloggers en andere kleine bedrijven in jouw regio. Probeer naar elkaar te linken op een relevante manier of promoot elkaars werk.
  • Start een programma om de lokale community of scholen te onderwijzen op jouw vakgebied
  • Geef een interview aan de schoolkrant van je oude school of spreek op een reünie – wellicht kan je een link krijgen in de uitnodiging
  • Creëer en promoot een lokaal handige naslagwerk over een relevant thema
  • Meld je aan bij lokale facebook groepen (let op de huisregels in de groep)
  • Gastblog schrijven

Er zijn nog veel meer meer link building strategieën. Kijk ook eens hoe je concurrenten dit doen door de MOZ link explorer te gebruiken.

Houd in je achterhoofd dat het bij backlinks altijd gaat om:

  • relevantie
  • autoriteit van de bron

Lees hier meer over backlinks.

Hoe krijg je lokale bedrijf beoordelingen?

Er zijn verschillende listings die beoordelingen van een bedrijf mogelijk maken. Bij welk platform vraag je je bezoekers om een beoordeling achter te laten?

De belangrijkste beoordelingen kun je ontvangen via Google Mijn Bedrijf.

Men ziet de reviews terug in de resultaten.

Lokale SEO - reviews

Reviews in het zoekresultaat

Het is een goed idee om je beste klanten te vragen om een positieve review te schrijven. Via Google Mijn Bedrijf kan je hen een beoordelingslink sturen. Voor de beoordeling hebben zij wel een Gmail account nodig.

Naast de Google reviews zijn er natuurlijk ook andere platformen waar je reviews kan verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan je Facebook bedrijfspagina.

Plaats regelmatig nieuwe content

Google houdt van ‘verse’ content. Het is dus van belang om regelmatig nieuwe, relevante content te plaatsen op je website. Hierdoor wordt je website sneller geïndexeerd als je wijzigingen doorvoert en op termijn zal je domein autoriteit ook stijgen. Dit zorgt ervoor dat je website als geheel beter wordt gevonden. Uiteraard kan je ook scoren op ‘extra’ zoektermen door uitgebreide artikelen te schrijven.

Het schrijven van content kost in eerste instantie veel tijd. Maar naarmate je deze discipline meer opbrengt en je ziet dat je resultaten in de zoekmachine omhoog gaan, zal je motivatie om dit op regelmatige basis te doen stijgen. Ik adviseer dan ook om wekelijks relevante content te schrijven over jouw werkgebied.

Samenvatting

Er zijn vele mogelijkheden om lokaal te scoren met je website. Als je de gegeven adviezen opvolgt kan ik je garanderen dat je op termijn beter scoort dan 9 van de 10 van je concurrenten.

Vergeet je website ook niet te koppelen met tools als Google Analytics en Google Search Console om de resultaten van jouw lokale SEO campagne te monitoren.

Hulp nodig bij het opzetten van lokale SEO? Webconstructions Delft helpt je graag bij het opstellen van een lokale SEO strategie die past bij jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

 

 

Ben je op zoek naar een SEO-strategie die je traffic daadwerkelijk zal vergroten? Blijf lezen want ik ga je mijn SEO-strategie met drie pijlers laten zien die werkt. Alles gericht op een vindbare website.

Focus op gebruiker

De eerste pijler van deze SEO-strategie is om te focussen op de behoeften van je gebruikers. Wat betekent het om je gebruikers tevreden te stellen? Het betekent dat gebruikers een naadloze ervaring op je website moeten hebben. Om te illustreren hoe belangrijk gebruikerservaringen zijn voor SEO-prestaties, is hier een citaat van John Mueller, hoofd van de Webmaster Trends Analyst bij Google: 

“Ik zie heel veel SEO-blogs die praten over gebruikerservaring, wat volgens mij iets geweldigs is om op te focussen, omdat dat je in wezen ook focust op waar we naar proberen te kijken. We willen inhoud schrijven die nuttig is voor gebruikers van Google Search. En als je inhoud echt nuttig voor hen is, dan willen we deze ranken.” 

Het belangrijkste wat we hiervan kunnen leren is dat Google waarde hecht aan gebruikerservaring. Hoe je de gebruikerservaring op je website daadwerkelijk verbetert, begint allemaal met technische SEO. 

Technische SEO bestaat uit twee delen die je moet begrijpen: er zijn technische problemen met een hoge impact en er zijn technische problemen met een lage impact. 

Laten we starten met de technische problemen met een hoge impact.

 

Laadsnelheid verhogen

De eerste actie die je moet ondernemen om de technische prestaties en gebruikerservaring van je website te verbeteren, is het verhogen van de laadsnelheid van je website. Een langzaam ladende website is een van de meest pijnlijke ervaringen die je online kunt hebben.

Een langzaam ladende website zal niet alleen je organische zoekprestaties schaden, maar ook je bedrijf.

Volgens HubSpot kan een vertraging van één seconde in de laadsnelheid van de website de conversies met 7% verminderen. Dat is het slechte nieuws. Maar het goede nieuws is dat het verhogen van de laadsnelheid van je website ook het tegenovergestelde effect kan hebben. 

Volgens Mozilla Firefox konden ze de gemiddelde laadsnelheid van hun website met 2,2 seconden verminderen, wat hun downloads met 15,4% verhoogde. Als je erover nadenkt, is dat een enorme toename voor een website als Firefox die al een hoop verkeer krijgt. 

Er zijn talloze onderzoeken die het belang van de laadsnelheid van websites aantonen. En het effect ervan is niet alleen op de prestaties van je organisch zoekverkeer, maar ook op de prestaties van je bedrijf. 

Laadsnelheid verhogen

Ik zal nu ingaan op de praktische stappen die je kunt nemen om de laadsnelheid van je website zo snel mogelijk te verhogen. Je moet er naar streven om de laadsnelheid van je website op drie seconden of lager te krijgen, hoe lager hoe beter. 

Het eerste dat je moet doen om de laadsnelheid van je website te verhogen, is het bekijken van je huidige snelheid.

Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar. Mijn favoriete tool voor het bepalen van de laadsnelheid van websites is Pingdom.

Je gebruikt deze tool als volgt: Ga naar tools.pingdom.com en voer je URL in. 

Hier kan je kiezen vanaf welke locatie je website getest wordt. Je kan kiezen of je website wordt getest in Europa, in Noord- of Zuid-Amerika, Azië of Australië. Dit geeft je een reëel beeld hoe je website wereldwijd presteert.

Het geeft ook aan of je website wellicht een CDN (Content Delivery Network) nodig heeft, om op elke plek in de wereld goed te presteren. Dit is met name belangrijk als je een internationale website hebt.

Uiteraard is het heel belangrijk dat je goed scoort op de locatie die het dichtst bij de locatie zit waarvandaan je de meeste bezoekers hebt. (In ons geval Frankfurt).

Als je je URL bekijkt, zie je daarbij de score die Pingdom bepaald op basis van de vele factoren die de snelheid van je website bepalen.

Ook worden eventuele verbeterpunten aangegeven.

Bepalen van de snelheid van je website met Pingdom tools

Nadat je de gemiddelde laadsnelheid van je website heeft bereikt, moet je nu beginnen met het nemen van de stappen om deze te verbeteren. De vraag is, waar begin je? Er zijn talloze bronnen online over hoe je de laadsnelheid van je website kunt verbeteren, maar er is één ding dat voornamelijk zal bepalen hoe snel je website daadwerkelijk wordt geladen. Een van de grootste factoren die bepaalt hoe snel je website laadt, is je webhosting.

Een goede webhosting partij zorgt ervoor dat je website snel en zonder omwegen wordt geladen. Helaas is niet elke hostingpartij even snel. Webconstructions Delft biedt snelle SSD Hosting die is geoptimaliseerd voor WordPress hosting.

Naast goede webhosting, zijn er talloze verbeteringen van de snelheid van je website te verbeteren als onderdeel van je SEO-strategie. Je kan hierbij o.a. denken aan het cachen van je webpagina’s en het comprimeren van foto’s. Lees meer over hoe Webconstructions dit doet op onze pagina snelle WordPress website.

 

Een mobielvriendelijke website

De tweede technische SEO-actie met hoge impact voor je SEO-strategie, is ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is. 

Het is zo ongelooflijk belangrijk dat je website mobielvriendelijk is, omdat het grootste deel van al het verkeer op dit moment naar je website komt, waarschijnlijk afkomstig is van mobiel. En er zijn enkele uitzonderingen op de regels, zoals mijn website, die voornamelijk b2b-verkeer is, ik krijg veel meer desktop verkeer, maar dat zal niet altijd zo zijn. En het is een veilige actie om ervoor te zorgen dat je website reageert en gebruiksvriendelijk is op een mobiel apparaat. 

Dus nu is de vraag hoe je je website daadwerkelijk mobielvriendelijk en responsief maakt? Welnu, de eerste stap is om te zien of je website momenteel mobielvriendelijk is. En dus de beste manier om dit te bereiken en om te zien of je website momenteel mobielvriendelijk is, is door Google’s eigen tool te gebruiken voor het controleren van mobiele vriendelijkheid.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Je hoeft alleen maar je URL in te voeren en op “analyze” te klikken om te beginnen. En nadat de analyse is voltooid, vertelt Google je of je website al dan niet mobielvriendelijk is.

Score van mobielvriendelijkheid bij Google PageSpeed Insights

Score van mobielvriendelijkheid bij Google PageSpeed Insights

 

Score van website op desktop bij Google PageSpeed Insights

Score van website op desktop bij Google PageSpeed Insights

 

Wat kan je doen je als je website niet mobielvriendelijk is?

Je kan een ontwikkelaar inhuren om je website mobielvriendelijk te maken. Webconstructions kan dit ook voor je doen. Als je ons hiervoor wilt inhuren, kan je contact met ons opnemen. 

Een andere optie is om deze zaken zelf op te pakken. Er zijn op het internet talloze artikelen te vinden die je hierbij kunnen helpen. 

Structureren van website architectuur

Er zijn drie hoofddoelen die je moet bereiken wanneer je je website architectuur structureert:

Gebruikerservaring
Je moet een goed evenwicht vinden tussen het structureren van je architectuur voor de belangrijkste gebruikerservaring, wat betekent dat het voor gebruikers gemakkelijk is om door je website te navigeren en men makkelijk kan vinden wat men zoekt. 

Don’t make me think!
Zorg ervoor dat je website hen op geen enkele manier laat nadenken. Een goede website voelt naadloos aan en de gebruiker zou niet na moeten hoeven te denken hoe hij door de website probeert te navigeert.

Crawlen door Google
Een belangrijk punt waar je rekening mee moet houden bij het structureren van je architectuur, is hoe goed deze kan worden gecrawld door Google-spiders. Je wil dat Google je website efficiënt kan crawlen, zodat het alle pagina’s op je website in de zoekmachine kan indexeren. Je kan Google hierin helpen door gebruik te maken van structured data met schema.org blokken.

Door deze blokken kan Google inzien om wat voor soort content het hier gaat en hoe dit blok is ingedeeld. Voorbeelden van zulke blokken zijn: boeken, recepten, events, producten, personen. Webconstructions Delft maakt gebruik van een thema waarin schema.org structured data reeds verweven zit. Dit zorgt dus voor makkelijkere indexering door Google.

Lees hier meer over schema.org structured data.

 

Interne linkstructuur

Interne linkstructuur

Een goede structurering van je website architectuur breng je aan door gebruik te maken van een goede interne linkstructuur. Dit zorgt ervoor dat belangrijke pagina’s makkelijk worden gevonden door gebruikers en door Google. Het helpt erbij om de website autoriteit over je hele website te verspreiden. Naarmate je website gezaghebbend wordt in de loop van de tijd, wordt het ook veel gemakkelijker om elk onderdeel van de website te rangschikken om belangrijke pagina’s naar voren te brengen. 

Op dit punt begrijp je de vier hoogwaardige technische SEO en optimalisatie-acties voor gebruikerservaring die je zou moeten ondernemen. Laten we nu kijken naar enkele technische problemen met een lagere impact, maar waarbij nog steeds wordt aanbevolen om hier aandacht aan te besteden. 

Broken links redirecten naar nieuwe pagina’s

Iedereen is het wel eens tegen gekomen: je komt op een 404 pagina (niet gevonden). Dit is het punt waarop veel gebruikers de website verlaten.

Het kan zijn dat je een pagina hebt hernoemd of dat je een pagina hebt verwijderd die niet meer relevant was. Om te voorkomen dat gebruikers de website verlaten, is het beter om de gebruikers om te leiden naar een relevante andere pagina.

Om dit technische probleem op te lossen kan je diverse gratis tools gebruiken. Maar om een uitgebreide uit te voeren voor alle mogelijke technische SEO verbeteringen op je website, raad ik de gratis software Screaming Frog SEO-spider aan. Dit programma is gratis verkrijgbaar is voor zowel Windows als Mac. 

Als je je broken links hebt geïdentificeerd, kan je de redirects gaan instellen. Als je gebruik maakt van WordPress, is de plugin Redirection hier een geschikte tool voor. Je kan hiermee links instellen naar elke gewenste pagina.

Redirection plugin

Nu je begrijpt hoe je omleidingen kunt vinden en oplossen, wil ik je de laatste twee micro-technische problemen laten zien die je moet aanpakken. Deze twee problemen komen het meest voor bij e-commerce websites. Dus als je een e-commerce website hebt, let dan goed op dit onderdeel. 

Thin content

Het eerste probleem is thin content, of in het nederlands: dunne inhoud. Dunne inhoud is elke pagina die niet veel waarde toevoegt aan de gebruiker.

Houd er rekening mee dat dun niet noodzakelijkerwijs een laag aantal woorden betekent. Het kan ook betekenen dat de pagina’s inhoud bevat, waarbij de inhoud eigenlijk niets nieuws brengt. En daarom haat het panda-algoritme van Google dunne inhoud.

Het is belangrijk om dit soort pagina’s heeft meer inhoud te geven of volledig te verwijderen, omdat ze je website naar beneden slepen in de rankings. 

Dit is hoe je dunne inhoud op je website kunt vinden: Het enige wat je hoeft te doen is de reeds genoemde Screaming Frog SEO-spider te gebruiken en hierbinnen de analyse starten. Zodra de analyse is voltooid, blijft je op het interne tabblad en zorg je ervoor dat het filter is ingesteld op alles en klik je vervolgens op Exporteren. 

Wat je nu wilt doen, is het CSV-bestand openen, de eerste rij markeren, vervolgens een filter op deze rij plaatsen en vervolgens naar rechts scrollen totdat je de kolom voor het tellen van woorden vindt. Je kunt  dan alle kolommen verwijderen, links van deze kolom, behalve de adres kolom. Vervolgens wil je de kolom voor het tellen van woorden, sorteren in oplopende volgorde, zodat de pagina’s met het laagste aantal woorden bovenaan staat. Je weet nu alle pagina’s op je site met een zeer laag aantal woorden. Deze pagina’s kunnen kwalificeren als dunne inhoud en hiermee moet je dus aan de slag. 

Dubbele content

Dubbele content

En dus is het laatste micro-technische probleem dat veel voorkomt bij e-commerce websites is dubbele content. Er treedt dubbele content op wanneer meer dan één pagina op je website exacte dezelfde inhoud heeft. Dit geldt voor zowel content op de daadwerkelijke pagina’s als je metadata. De reden waarom je dubbele content wilt repareren, is omdat het geen waarde toevoegt aan je gebruikers.

Maar belangrijker nog, het panda-algoritme van Google heeft er absoluut een hekel aan en straft dit af. Een absolute killer voor je SEO-strategie.

Mijn persoonlijke favoriete tool om dubbele content te vinden, is de tool Siteliner. Het enige wat je hier hoeft te doen is je URL in te voeren en deze tool gaat vervolgens zijn magie te laten werken. Zodra de analyse is voltooid, zie je alle pagina’s op je site met dubbele content. De gratis versie is meestal meer dan genoeg om je te laten zien of dubbele content al dan niet een probleem is op jouw website. 

Vaak komt het voor dat je website over dezelfde onderwerpen gaat, er is dan dus geen exacte dubbele content, maar een grote overlap. In dat geval kan er sprake zijn van zoekwoord kannibalisatie (keyword cannibalization) – waarbij dezelfde zoekwoorden op meerdere pagina’s voorkomen. In dat geval is het goed om te kijken of deze pagina’s niet kunnen worden samengevoegd tot één uitgebreidere pagina. 

 

 

Nu je een stevige greep hebt op het optimaliseren van je site vanuit een technisch perspectief en vanuit het perspectief van gebruikerservaring, is het tijd om naar pijler twee van deze SEO-strategie te springen: het vervullen van een zoekintentie. 

Zoekintentie vervullen

De eerste fase van dit proces is het vinden van zoekwoorden en het bouwen van je database met zoekwoorden. En om dat doel te bereiken, laat ik je drie van mijn favoriete methoden zien om zoekwoorden en content ideeën te vinden. Laat ik beginnen met de eerste methode, via de website: Answer the public

Vinden van zoekwoorden via Answer the Public

Je kan bij de instellingen van de website de locatie op “Netherlands” zetten en de taal op “Nederlands” (als je je zoektermen hier in Nederland zoekt). Je kan hier allerlei zoektermen vinden waar mensen op zoeken en zo het publiek te antwoorden. Het enige wat je hoeft te doen is een zin met het zoekwoord in te voeren. Meestal is het het beste om een ​​brede zin in te voeren, want dan krijg je daar meer longtail-keyword ideeën uit.

Dus nadat je je zoekwoord hebt ingevoerd, klikt je gewoon op “questions”.

En zodra de analyse is voltooid, klikt je gewoon op “Download CSV” en je voegt al deze ideeën toe aan je hoofdlijst voor zoekwoorden.

Answer the Public

Zoekresultaat voor WordPress – Answer the Public – klik om te openen in groot formaat

Gebruik relevante forums

Mijn tweede favoriete methode om geweldige ideeën voor zoekwoorden en content te vinden, is door relevante forums te gebruiken. Dus hier is hoe je het doet. Het enige dat je hoeft te doen, is Google openen en een eenvoudige zoekreeks invoeren, zoals:

fitness + forum

Ga dan gewoon naar de eerste die je vindt en noteer de categorieën, want dit zijn onderwerpen die je in de toekomst kunt uitbreiden om nieuwe zoekwoord ideeën te vinden. Je gaat gewoon naar een sectie en kopieert alle ideeën die gebruikersbetrokkenheid om zich heen hebben en voegt ze vervolgens toe aan je lijst met zoekwoorden. 

Zoektermen vinden via Quora

Mijn derde favoriete onderzoeksmethode voor het vinden van zoekwoorden, is het gebruik van Quora. Quora is een platform waarop mensen de meest uiteenlopende vragen kunnen stellen. Quora is heel groot in Amerika en begint hier ook steeds meer op te komen als informatiebron. Dit is hoe jij Quora kan gebruiken:

Ga naar quora.com en voer een onderwerp in de zoekopdracht in de zoekbalk. Open vervolgens de artikelen binnen het onderwerp en kopieer alle ideeën die je kunt vinden. Vooral degenen die veel interactie hebben. 

De ultieme SEO-strategie voor 2020 - SEO-strategie

 

Nu je een paar manieren kent waarop je zoekwoorden en content ideeën kunt vinden is het tijd voor de volgende stap in onze SEO-strategie: Het proces doorlopen om je zoekwoord ideeën daadwerkelijk te kwalificeren. Vervolgens dien je de prioriteit te bepalen van elk zoekwoord binnen je lijst met zoekwoorden, omdat je niet achter elke afzonderlijk zoekwoord aan kunt gaan die je hebt gevonden. 

Je moet dus een proces hebben om door al deze gevonden zoekwoorden te kunnen filteren en, belangrijker nog, om ze een prioriteit te kunnen geven, zodat je daadwerkelijk de stappen kunt nemen om die specifieke zoekwoorden te gaan targeten. 

De meeste mensen die zoeken naar volume gebruiken de Google Zoekwoordplanner als leidraad om te bepalen welke zoekwoorden ze willen gebruiken. En dit is helemaal prima. 

Maar ik wil nog een stapje verder gaan en je vijf verschillende manieren laten zien waarop je je zoekwoorden en content ideeën kunt kwalificeren. Je kunt zodoende bijna het succes garanderen van elke pagina die je gaat maken rond de zoekwoorden die je kiest. 

 

Kwalificatie van een zoekterm

Hier zijn de vijf kwalificaties die je zou moeten gebruiken om prioriteit te geven aan je lijst met zoekwoorden. 

 

Zoekvolume

Zoals ik al aangaf, is de eerste en meest gebruikte zoekwoord kwalificatie het zoekvolume. Wat moet je doen om het zoekvolume te vinden? Je gaat naar de Google-zoekwoordplanner en voert daar je trefwoord in. Vervolgens laat de Google-zoekwoordplanner je precies zien hoe groot het zoekvolume van deze specifieke zoekwoord combinatie is, en ook hoe groot het zoekvolume van andere, gerelateerde zoekwoorden. Het zoekvolume zou je moeten gebruiken als primaire kwalificatie voor welke zoekwoorden je gaat gebruiken. 

Daarnaast helpen ook deze andere kwalificaties: 

Gebruikerssignalen

Mijn tweede favoriete kwalificatie is om gebruikerssignalen te gebruiken. Dus eigenlijk elke plek waar er communities zijn, waar gebruikers zich bezighouden met het onderwerp, door dingen te becommentariëren, dingen leuk te vinden, dingen te uploaden, etc. Dit zijn allemaal signalen dat mensen in je branche geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Dit is buitengewoon waardevol omdat je de bevestiging krijgt dat het idee van het zoekwoord waarnaar je interesse uitgaat, daadwerkelijk interessant is en dat mensen in je branche er echt in geïnteresseerd zijn. En dat is erg belangrijk voordat je al deze moeite doet om een ​​geweldige pagina te maken. Je wilt zeker weten dat mensen echt iets geven om de informatie die je aanbiedt.

Het gebruik van gebruikerssignalen is dus een geweldige manier om vertrouwen te krijgen dat het inderdaad een goed idee is om een ​​geweldige pagina rond dit zoekwoord te gaan maken. 

Populair op dit moment

De derde zoekwoord kwalificatie die ik graag gebruik, is om te kijken hoe populair het idee op dit moment is. Om deze informatie te vinden, ga je naar Google Trends en plaats je daar je trefwoord.

Het zou zorgwekkend moeten zijn als de populariteit van het zoekwoord afneemt, omdat het een zoekwoord wellicht een idee betreft dat niet breed wordt opgepakt. Dat zijn onderwerpen waar je je dus niet echt op wilt concentreren, tenzij je een nieuws website hebt of een website die zich focust op de laatste technologische ontwikkelingen. 

Google trends

Social media

De vierde zoekwoord kwalificatie is om te zien hoe goed het idee heeft gepresteerd op sociale media. Om deze informatie te vinden, raad ik aan buzzsumo te gebruiken, dus ga naar buzzsumo.com en voer je zoekterm in en buzzsumo zal je alle sociale media berichten laten zien die je zoekterm bevatten. En dit is belangrijk, want als je zoekterm veel sociale interactie heeft gekregen, is dat een teken dat dit een goed gekwalificeerde zoekterm is. Het is echt een goede zoekterm wanneer mensen deze term delen en er dus in geïnteresseerd zijn. Dat zijn allemaal geweldige signalen. 

Waarde van het zoekwoord

De laatste zoekwoord kwalificatie die je moet overwegen is hoeveel het onderwerp eigenlijk waard is. Dus met andere woorden: Zijn websites in je niche zijn bereid om te linken naar pagina’s over dit specifieke onderwerp? 

Het enige dat je hoeft te doen om de linkwaardigheid van een onderwerp te vinden, is om een ​​populaire tool voor linkanalyse te gebruiken, zoals:

Moz Keyword explorer

Ahrefs

Majestic

Cognitive SEO Site Explorer

Helaas zijn niet al deze tools gratis, maar de meesten geven je de mogelijkheid om een aantal gratis zoekopdrachten per maand te doen, of een gratis proefabonnement te nemen.

In dit voorbeeld laat ik je zien hoe je kan kijken of er vaak naar een bepaalde term wordt gelinkt. Ik bekijk de Moz Keyword Explorer en zoek daar op de term “link building” in Nederlandse websites. Er is hierbij allerlei informatie beschikbaar over zoekwoord suggesties, de moeilijkheid van het ranken voor dit zoekwoord en de geschatte CTR (Click Through Rate) vanuit organisch verkeer.

Moz Keyword Explorer

Moz Keyword Explorer

Vervolgens ga ik naar SERP analysis en zie ik daar de top 10 van zoekresultaten. Ik zie daarbij hoeveel links er naar deze specifieke pagina zijn en de hoeveelheid links geven een beeld van hoe linkwaardig het zoekwoord daadwerkelijk is.

Moz Keyword Explorer - SERP resultaten

Moz Keyword Explorer – SERP resultaten

 

Dus nu is de vraag:

Moet een zoekwoord aan al deze criteria voldoen om er echt achteraan te gaan? Natuurlijk is het antwoord nee. Maar als je zoekwoord ideeën vindt die aan al deze normen voldoen en wel aan deze criteria voldoen, kunt je het succes van die inhoud vrijwel garanderen.

Dit proces van kwalificatie van je zoekwoorden en content ideeën helpt je in het maken van je keuzes voor het plaatsen van artikelen, zodat je niet raadt over welke onderwerpen je doelgroep eigenlijk belangrijk vindt, maar in plaats daarvan gebruik maakt van echte gegevens en echte signalen om te bepalen over welke onderwerpen je wilt schrijven. 

Nu je weet waarover je wilt schrijven, is tijd om over te gaan op actie: Het maken van een pagina met zoekwoordtargeting.

Twee dingen zijn hierbij belangrijk:

  1. De pagina die je gebruikt om dat sleutelwoord te targeten moet anders zijn dan wat momenteel wordt gerangschikt. (differentiatie)
  2. Het moet ook veel waardevoller zijn dan wat momenteel ook gerankt is.

Op deze manier zal een lezer geboeid zijn en de gegeven informatie zeer waarderen.

 

Vertel relevante verhalen (Storytelling)

De derde en laatste pijler van mijn SEO-strategie is om relevante verhalen te vertellen. Verhalen zijn dus buitengewoon krachtig en we gebruiken ze om de wereld te begrijpen. Het goede nieuws is dat verhalen vertellen een vaardigheid is die je kunt ontwikkelen. 

Storytelling

Ik raad je aan om een verhalenarchief op te bouwen, zodat je relevante verhalen kunt ophalen wanneer dat nodig is. Je kunt dan je verhaal in de inhoud van je artikel injecteren. 

De reden voor het vertellen van relevante verhalen, is om je bezoeker betrokken te houden bij de inhoud. Maar het belangrijkste doel van het gebruiken van verhalen, is dat het helpt om de concepten die je uitlegt op een dieper niveau te versterken. Het is makkelijker om een ​​verhaal te vertellen dan dat gooien van losse informatie naar je publiek. Het goede nieuws is dat het heel gemakkelijk is, omdat niemand anders jouw verhalen bezit. Wil je meer lezen over storytelling? Lees dan de blogs van Yoast eens: https://yoast.com/what-is-storytelling-and-why-should-you-use-it/ 

 

Aan de slag met onze SEO-strategie

Dit zijn een aantal van de methoden die we bij Webconstructions Delft gebruiken om alle op zoekwoorden getargete content op te bouwen voordat wij deze publiceren. Ik hoop dat jij deze bewezen methoden ook zal gaan toepassen in jouw eigen website en aan de slag gaat met onze SEO-strategie.

Met deze tips hoef jij nu alleen nog maar de content te gaan maken of de creatie van de content aan iemand uit te besteden. Maar ongeacht welk pad je neemt, de inhoud moet worden gemaakt… 

Ik hoop dat de informatie die je hebt gelezen niet alleen theoretisch blijft, maar dat je deze technieken ook in de praktijk zal gaan gebruiken. Als je er geen actie onderneemt, zal geen van de gegeven technieken werken. Van ervaring uit de praktijk leer je het meeste.

Webconstructions Delft ondersteunt je graag door het ontwikkelen van een technisch geoptimaliseerde WordPress website en leveren daarnaast snelle SSD webhosting. Op deze manier hoef jij je alleen druk te maken over het ontwikkelen van treffende content. 

Wij willen als organisatie naast je staan en met je meedenken om jouw doelen te bereiken. Meer informatie over onze diensten? Neem contact met ons op.

Kennisbank

De term link juice verwijst naar de waarde die van de ene site naar de andere wordt doorgegeven. Dit wordt gedaan wanneer een link wordt toegevoegd aan een pagina van een website waarbij de pagina is gelinkt naar een andere website. Link juice is sterk gerelateerd aan de SEO van pagina’s op internet. De verschillende gevormde links bepalen en dragen bij aan de sterkte van je pagina. 

De link juice heeft invloed op het aantal gebruikers dat graag gebruik wil maken van je content en deze met anderen wil delen. Als het gaat om het verdienen van links, is er een directe manier en een indirecte. 

Op een directe manier worden strategieën gebruikt zoals het plaatsen van gastbloggers, social media marketing, persberichten, enz. Aan de andere kant wordt de indirecte inspanning verkregen door briljante content op je website te plaatsen die een gebruiker aantrekt en deze vervolgens over de hele wereld deelt.

Op een indirecte manier om pagina’s te linken, wanneer de gebruiker je content leuk vindt en met anderen deelt, worden er automatisch links gevormd en wordt het link vermogen van de ene site naar de andere overgedragen. 

Er is zoveel te zeggen over link juice, maar laten we eerst eens kijken naar de werking van link juice:

Hoe werkt link juice?

Link juice wordt ook wel Backlink of link autoriteit genoemd. Wanneer een zoekopdracht wordt gedaan, analyseert Google de link die naar een bepaalde webpagina wordt geleid en bepaalt de pagina rangschikking voor die bepaalde zoekopdracht. Als pagina 1 is gekoppeld aan pagina 2, stroomt de juice-link van 1 naar 2 en helpt pagina 2 zodoende naar een hogere positie. Des te meer links naar pagina 2 verwijzen, hoe hoger de positie op Google.

Hoe kan link juice je website helpen?

Met meer link juice naar de pagina’s op je site, zal de ranking van je website hoger zijn. Dit verhoogt zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de verkeersstroom op je site. Uiteindelijk zorgt  de link juice ervoor dat je website pagina’s hoger ranken binnen Google. 

Link juice, zoals eerder vermeld, is gekoppeld aan zoekoptimalisatie van je site. De ranking van je site is erg belangrijk en link juice kan een cruciale rol spelen in de mate van succes die een website heeft. 

Hoe krijg je meer link juice voor je website? 

Het antwoord op deze vraag ligt in de kunst om meer links naar je website te trekken. Je kunt dit doen door authentieke en aantrekkelijke content op je site te plaatsen. Door de populariteit van de content te verbeteren, kun je er ook voor zorgen dat er meer links naar je pagina’s worden gelegd. Publiek is een andere factor. Je content moet aan de juiste doelgroep worden geleverd. 

Als je online zaken doet, kunt je het aantal links vergroten door contact op te nemen met bloggers die je pakkende content kunnen leveren. Bovendien kan je content op andere websites bijdragen of in industriële gidsen verschijnen; Dat kan jouw website verder helpen!

Link juice - SEOVerandert link juice de positie van je site snel? 

Het antwoord hangt af van hoe goed je het doet met het creëren van je content. Link juice voor je site zal met het verstrijken van de tijd toenemen.

De te bouwen links zijn afhankelijk van hoeveel mensen je content op internet vertrouwen en leuk vinden en deze delen. Hoe meer je content het vertrouwen en de bekendheid wint, hoe meer de positie van de site zal verbeteren. 

Waar komt de link juice vandaan op je website?  

Als externe links met je pagina’s zijn verbonden, kunnen ze link juice voor je site verdienen. Link juice voor je site kan afkomstig zijn van pagina’s met vergelijkbare content als die van jou. Link juice van pagina’s met minder uitgaande links en een hoge positie kan de positie van je website verbeteren. Bovendien kunnen de pagina’s die populair zijn bij sociale mediaplatforms en door gebruikers gegenereerde content bevatten, link juice voor je site bieden.

Meer manieren om link juice voor je website te krijgen

Naast de links met verschillende pagina’s, kunt je ook met interlinks (interne links) werken om link juice te optimaliseren. Je kunt je site bijvoorbeeld optimaliseren door je te concentreren op zoekwoorden (keywords) die verband houden met de content die je aanbiedt. Bepaal je trefwoorden en koppel deze aan de gerelateerde pagina’s op je site. Op deze manier kan link juice worden versneld. SEO-tools kunnen je het beste begeleiden bij deze manier om link juice naar je site te maximaliseren. 

Afgezien van interne links, kunnen externe links ook een groot verschil maken voor link juice. Elke externe link geeft de gebruiker inzicht dat de content die je aanbiedt relevant is voor de content op andere sites / pagina’s. Dit zal de links op je site hoger plaatsen en ook link juice op je website maximaliseren, wat geweldig is voor zoekmachineoptimalisatie.

Het mechanisme van link juice is heel eenvoudig; Websites met een lagere link juice worden laag gerankt en met een hogere link juice kan je website beter presteren op Google. Met een geleidelijke toename van meer en meer links naar je website, zal je website beter gerankt worden ten opzichte van andere concurrerende sites op het internet.